Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Kuukauden esine - Maaliskuu 2011


Pappa-Tunturi mopo - Tunturi Automat 1977


Pappatunturi c 5 800 x

Kansallismuseon kokoelmissa on alkuperäisessä kunnossa oleva, tuuli- ja polvisuojalla varustettu Tunturi Automat -mopo vuodelta 1977, jolla on ajettu vain hieman yli 500 km.

Pappatunturi c 3 800 x


Pappatunturi c 6 800 x  Pappatunturi c 8 800 x

Kuvat: Markku Haverinen, Museovirasto
(Klikkaa kuvat suuremmiksi).

Mopokulttuurin kukoistuskausi alkoi 1957, kun ajokorttipakko poistettiin alle 50-kuutioisilta ajokeilta, joiden rakenteellinen nopeus oli korkeintaan 35 kilometriä tunnissa. Ajoneuvon virallinen nimi oli moottoripolkupyörä, mutta puhekielessä sitä kutsuttiin mopediksi tai mopoksi.

Suosituimmaksi mopomalliksi tuli levyrunkoinen Pappa-Tunturi, joksi kutsutaan turkulaisen Tunturipyörä Oy:n valmistamaa perusmopedia. Lempinimensä se sai siitä, että se oli pääasiassa vanhojen miesten kulkuneuvo. Mopossa oli matala runko, joten sen kyytiin oli helppo nousta fyysisesti huonokuntoisenkin henkilön. Nuorisoa varten tehdas oli jo 1960-luvulla kehittänyt Tunturi Sport -mallin.

Pappa-Tunturia valmistettiin vuosina 1959-1987 yhteensä 415 000 kappaletta. 1970-luvulla siitä oli kolme eri mallia: automaattivaihteinen, keskipakokytkimellä varustettu Automat, käsivaihteinen Maxi ja jalkavaihteinen Start (molemmissa kaksi vaihdetta). Voimanlähteenä oli koko sen valmistuksen ajan itävaltalaisen Puchin valmistama 1,5 -hevosvoimainen, 49 kuutiosenttimetrin iskutilavuuksinen, puhallinjäähdytteinen moottori. Toinen suosittu mopomerkki Suomessa oli Solifer, jota valmistettiin useana eri versiona vuosina 1957-1985 lähes 200 000 kappaletta.

Pappa-Tunturi oli suosittu maaseudulla esimerkiksi metsätyömaiden työmatkaliikenneajoneuvona jota käytettiin myös talvella. Mopolla metsuri pääsi savotalle, emäntä kauppaan ja nuoret toisiaan tapaamaan. Mopon tavaratelineen päällä kulkivat moottorisaha, käsilaukku, juomakori tai katiska. Perään voitiin liittää vaikkapa maitokärryt, jolla maitotonkat kuljetettiin kätevästi maitolaiturille. Pitkillä matkoilla huonojen sääolosuhteiden vallitessa tuuli- ja polvisuojat olivat hyödyllinen lisävaruste.

Vuonna 1982 voimaan tullut kypäräpakko vähensi mopojen suosiota erityisesti vanhemman väestön keskuudessa. Puch AG:n myytyä kaksipyöräisten tuotantonsa italialaiselle Piaggiolle vuonna 1987 Pappa-Tunturin moottorin valmistus lopetettiin. Pappa-Tunturi jäi tuotannosta pois ja viimeinen Classic -malli lähti tehtaalta 5.10.1987. Mopo testattiin Tekniikan Maailma -lehdessä 1969.pdf Tunturi (819 KB)


Esine oli nähtävissä perusnäyttelyssä Suomi Finland 1900 huoneessa 130.

Risto Hakomäki