Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Kuukauden esine - Syyskuu 2013


Jopo - Jokaisen Polkupyörä


11951(1)
Alkuperäisessä kunnossa oleva Jopo vuodelta 1972. Kuva: Markku Haverinen, Museovirasto.


2 a a 7137 158

Tytöt istuvat Kotkan satamassa katselemassa laivoja 1970-luvun alussa, vieressä Poni polkupyörä. Kuva: Volker von Bonin, Museovirasto.
1960-luvulla Euroopassa tulivat muotiin kaupunkiolosuhteisiin soveltuvat pienipyöräiset polkupyörät. Suomessa tätä suuntausta edustivat Helkaman Jopo ja Tunturin Poni. Jopo tuli myyntiin vuonna 1965 ja sitä valmistettiin useissa ajan muotiväreissä. Jopon suunnittelivat teollinen muotoilija Eero Rislakki ja Helkaman tehtaanjohtaja, diplomi-insinööri Erkki Rahikainen. Pyörän runko oli tehty kahdesta prässätystä, yhteen liitetystä teräslevystä. Siinä oli normaalia pienemmät 22-tuumaiset pyörät. Satulaa ja ohjaustankoa voitiin säätää helposti ilman työkaluja kaiken kokoisille ajajille sopivaksi.

Nimikilpailun perusteella nimeksi tuli Jopo, mikä tulee sanoista "jokaisen polkupyörä". Pyörää ei tehty erikseen miehille ja naisille sillä sama malli sopi molemmille. Ensimmäisen sukupolven Jopojen valmistus loppui vuonna 1974, mutta uudelleen niitä alettiin tehdä vuonna 2000. Alun perin pyörää valmistettiin Hangossa Helkaman tehtailla, mutta 2000-luvulla tuotanto siirtyi suurelta osin Taiwanille. Vuodesta 2010 valmistus on siirtynyt vähitellen takaisin ja vuonna 2013 merkin valmistus palaa kokonaisuudessaan jälleen Suomeen.

Tehdas tuottaa tänä vuonna (2013) 24 000 Jopoa mikä on noin kahdeksan prosenttia Suomen vuotuisesta polkupyörämyynnistä. Tuotannon Suomeen siirtymisen jälkeen pyörän myynti on kaksinkertaistunut. Jopo on tällä hetkellä Pohjoismaiden suosituin pyörämalli ja se näkyy myös pyörävarkauksissa. Esimerkiksi Helsingissä joka kolmas varastettu pyörä on Jopo.

Kuukauden esineenä oleva Jopo on hankittu kokoelmiin Turusta, jossa sitä käytti Osuuskaupan hoitajana toiminut rouva vuosina 1972-1991 työmatka-ajoihinsa. Vuonna 2011 vaihdettuja pyöriä lukuun ottamatta se on alkuperäisessä kunnossa kaikilta osiltaan. Pyörän sarjanumerosta CF 3049 selviää, että se on valmistettu kesäkuussa 1972. Ensimmäinen kirjain on vuosi eli 2 (A=1970, B=1971 jne.) ja toinen kirjain on kuukausi eli kesäkuu (A=tammikuu jne.). Vuosikymmenen alussa kirjaimet nollataan, joten pyörän valmistuksen vuosikymmen on ensiksi tiedettävä.

Jopo oli esillä perusnäyttelyssä Suomi Finland 1900 huoneessa 130.

Risto Hakomäki