Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Tuomo-Juhani Vuorenmaa

KILIMANJARO HOTEL

Reklaamitaidetta Itä-Afrikasta

11.5.-5.9.2004



Valokuvaaja Tuomo-Juhani Vuorenmaan näyttely KILIMANJARO HOTEL kertoo menneestä "mainonnan viattomuuden ajasta" Itä-Afrikassa. Vuosina 1983-1996 hän tallensi valokuviinsa Kilimanjaron alueella nyt jo kadonnutta kansallista mainoskuvastoa, lähinnä seinämaalauksia. Valokuvien lisäksi esillä on toistakymmentä Vuorenmaan pienoismallia alueen rakennuksista ja mainostelineistä.

Tuomo-Juhani Vuorenmaa:

"Kilimanjaron kohdalla Tansanian ja Kenian raja tekee mutkan, joka jättää vuoren Tansanian puolelle. Saksan keisari Wilhelm sai Kilimanjaron lahjaksi tädiltään kuningatar Victorialta, jolla jo oli lumihuippuinen Mount Kenia. Euroopassa jaettiin Afrikkaa viivoittimella ja kynällä sukulaisten kesken. Nyt maailmaa jakavat yhtiöt, joiden liput liehuvat ylimpänä kansallisten tunnusten sijasta.

Kilimanjaron juurella yhteisö rakentaa kulttuurista identiteettiään voimakkaasti myös mainonnan kautta. Sen avulla ilmennetään omaa itseyttä ja määritellään tavoitteita ja haaveita.

Mainonta reagoi kulttuurisiin muutoksiin välittömämmin ja nopeammin kuin mikään muu inhimillisen ilmaisun muoto. Länsimaisista lehdistä kopioidut kuvat luovat uusien ihanteiden stereotypioita. Vaateliikkeiden, kampaamojen tai valo­kuvaa­mojen käyttämien ihmishahmojen etnisestä alkuperästä ei aina voi olla varma.

Kuvallinen mainonta korostuu yhteisössä, josta säännölliset televisio­lähetykset puuttuvat, jossa elokuvia tai kuvalehtiä on mahdollisuus nähdä harvoin, jos koskaan. Visuaalinen lukutaito auttaa kyllä tulkitsemaan omaa kasvu­ympäristöä, näkemään merkityksiä luonnossa ja ymmärtämään herkästi elekieltä. Mutta mitä tapahtuu, kun ympäristö ladataan täyteen monimutkaisia kulttuurisia viestejä, joiden tulkinnalle ei ole edellytyksiä?

Yhteiskunnassa, jossa kuluttajansuojaa ei ole, markkinavoimat vyöryvät vailla pidäkkeitä. Brändit näyttävät voimansa ja toimivuutensa. Ne tulevat merkitsemään edistystä, ne mielletään elämäntyylin ja elintason synonyymeiksi. Vanhaa kuvatarinaa ei kohta muista kukaan."

Lisätiedot

Tuomo-Juhani Vuorenmaa
puh. (09) 701 6477 ja 0400 681709