Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Opetus | Kaukaa haettua


Lukion opetusmateriaali



E  Kongo-simulaatio


Tehtävä:

Opettaja simuloi luokassa väittelyn siitä, miten kongolaisia saa ja tulee kohdella ja millaista siirtomaahallinnon tulisi olla. Opettaja jakaa luokan oppilaat neljään ryhmään. Jokainen ryhmän jäsen saa roolin. Roolit ovat teollisuusparoni, lähetystyöntekijä, antropologi ja valtion virkamies. Saman roolin saaneet oppilaat kokoontuvat yhteen keksimään omia argumenttejaan keskusteluun roolinsa pohjalta. Tämän jälkeen palataan alkuperäisiin ryhmiin ja käydään läpi dialogit. Lopuksi käydään opettajan johdolla keskustelun purku ryhmien dialogeista.


Roolit:

Teollisuusparoni, lähetystyöntekijä, antropologi, valtion virkamies


Teollisuusparoni

Omistat tehtaita, jotka valmistavat kumituotteita. Mielestäsi siirtomaiden tärkein tehtävä on varmistaa emämaan teollisuuden raaka-ainevarat. Pidät afrikkalaisia barbaarisina alkuasukkaina, jotka on alistettava työhön tiukan komennon alla, jotta tulosta syntyisi.

Lähetystyöntekijä

Olet kokenut lähetystyöntekijä, joka on viettänyt Afrikassa pitkiä aikoja. Olet sitä mieltä, että paikallisia riistetään liikaa emämaan hyvinvoinnin vuoksi. Ajattelet, että kristinuskon avulla afrikkalaiset voidaan ohjata oikealle polulle ja heistä voi tulla hyviä kristittyjä. Pidät hyvänä afrikkalaisten uskomusten korvaamista kristinuskolla ja länsimaisella sivistyksellä.

Antropologi

Olet tutkinut paikallisten ihmisten tapoja jo vuosia. Mielestäsi heillä on arvokas oma kulttuuri, johon on syytä tutustua tarkemmin. Karsastat afrikkalaisten orjuuttamista etkä pidä sitä eettisesti hyväksyttävänä.

Valtion virkamies

Olet nuorehko virkamies siirtomaahallinnossa. Haaveissasi on yletä nopeasti urallasi. Pidät tärkeänä siirtomaiden tuomaa panosta maan taloudelle, mutta epäilet hieman kovia käytäntöjä afrikkalaisten kohtelussa. Toisaalta arvelet kovan kohtelun olevan lähes välttämätöntä taloudellisen hyödyn nimissä. Haluat korostaa länsimaisen edistyksen - esimerkiksi koulujen ja rautateiden - etuja afrikkalaisille.


 

Pääsivulle