Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Suomen merimuseon kummiluokka


Suomen merimuseolla oli kummiluokka syksystä 2011 kevääseen 2015. Kummiluokkatoiminnan tarkoituksena oli kehittää museopedagogista osaamista ja palvelutuotteita sekä toisaalta tarjota koululaisille positiivisia kokemuksia kulttuurin parissa. Kotkassa ei ole ainakaan toistaiseksi kulttuuripolkua tai muuta jokaisen koululaisen säännöllisten kulttuurikokemusten mahdollistavaa järjestelmää. Kummiluokaksi valikoitui hakemusten perusteella 3. luokka (lukuvuonna 2011-2012) Haukkavuoren koulusta. Saman luokan kanssa jatkettiin yhteistyötä alaluokkien loppuun asti.

Oppilaasta asiantuntijaksi

Ensimmäisenä yhteisenä kouluvuotena kolusimme Suomen merimuseon päänäyttelyn joka kolkan tarkasti. Oppilaiden kysymysten pohjalta keskittyen välillä merikauppaan ja välillä matkustamiseen, harjoittelemalla tiedonhakua ja esittelyä venehallissa, tekemällä solmuja, kokeilemalla pelastusliivejä ja viestittämällä signaalilipuilla, navigointiin tutustuttiin tähtitaivaan alla majakoita katsoen ja ilmansuuntia kerraten. Kaiken tämän päätteeksi oppilaat saivat valita näyttelystä kohteen, jota he esittelisivät perheilleen. Ahkeran harjoittelun jälkeen ensimmäinen yhteinen vuosi huipentuikin iltaan, jossa oppilaista tuli asiantuntijoita. Kukin kertoi tietystä kohteesta perheille, isovanhemmille tai muulle lähipiirille.

Testausta ja tekemistä

Lukukaudella 2012-2013 yhteistyömme rajautui loppukevääseen. Luokka testasi uutta Unelmien kaupunki - Minun kantasatamani -työpajaa tehden todella hienoja suunnitelmia siitä, mitä Vellamon ympärillä heidän mielestään voisi olla. Toinen museokäynti oli jäänmurtaja Tarmolla, jossa emme olleet aiemmin yhdessä käyneet. Kierroksen jälkeen oppilaat pääsivät koulusta, mutta ainakin kuuden oppilaan nähtiin menevän päänäyttelyiden puolella vapaaehtoisesti. Olisikohan museokasvatus ajanut asiansa?

Syksyllä 2013 kummiluokka aloitti kouluvuoden käymällä merelliseen kirjallisuuteen pohjautuvassa Saareen-näyttelyssä. Näyttelykäynnin kirjavinkkausten jälkeen oppilaat valitsivat koulussa kukin yhden kirjan luettavakseen. Kirjojen pohjalta oppilaat tekivät kuvaamataidon tunnilla töitä, jotka olivat esillä Kotkan pääkirjastossa marraskuussa 2013. Syksyn aikana aloitettuun historian opetukseen otettiin myös vauhtia Vellamossa sijaitsevat toisen museon, Kymenlaakson museon, opastuksella. Opastus rakentui oppilaiden toiveaiheisiin, jotka he olivat käyneet näyttelyssä valitsemassa etukäteen.

Minun kaupunkini -työpaja. Merellinen puisto Kotka


 

Minun kaupunkini -työpajan tuotoksia.

Minun kaupunkini -työpaja. Kotkansaaren koulun opp Minun kaupunkini -työpaja. Kotka-areena, jossa voi
Kuvat: Johanna Aartomaa.

Minun kantasatamani -suunnitelmia. Kuvissa on meriaiheinen leikkipuisto, rannalle sijoittuva leikkipuisto valaistuine puineen, uimahyppytorni sekä jääkiekkoa ja jalkapalloa varten suunniteltu Kotka-areena pukuhuoneineen ja eväidensyöntitiloineen.



Kolmantena vuonna isompiin saappaisiin

Kevätlukukauden 2014 ohjelmassa oli Vellamon saappaissa -tapahtuma helmikuussa. Silloin kummiluokkalaiset ottivat vastaan asiakkaat, opastivat, vetivät askartelutyöpajaa ja keräsivät palautetta kävijöiltä. Tätä kaikkea seurasi viestintätiimi, joka raportoi tapahtumista Facebookissa Vellamon sivuilla ja tällä verkkosivulla. Kummiluokkalaisten asiakkaina oli noin 80 ekaluokkalaista ja esikoululaista.

Aula: Karl ja Jonne jakelevat tarroja eskareille.

Aula: Karl ja Jonne jakelevat tarroja eskareille.
Maailmankartta: Otso näyttää, mistä erilaiset tuot

Maailmankartta: Otso näyttää, mistä erilaiset tuotteet on kuljetettu.
Ariadnen hytti: Charline esittelee ekaluokkalaisil

Ariadnen hytti: Charline esittelee ekaluokkalaisille Ariadnen hyttiä.

Plokit: Eskarit kokeilevat taljojen avulla nostami

Plokit: Eskarit kokeilevat taljojen avulla nostamista.
Mausterasti: Ekaluokkalaiset haistelevat erilaisia

Mausterasti: Ekaluokkalaiset haistelevat erilaisia mausteita.
Mausterasti: Eskarit katselevat ja haistelevat mau

Mausterasti: Eskarit katselevat ja haistelevat mausteita.


 Tervavene: Emma esittelee tervavenettä ekaluokkala

Tervavene: Emma esittelee tervavenettä ekaluokkalaisille.


 Laivanupotus: Antti kertoo, miten pelataan laivanu

Laivanupotus: Antti kertoo, miten pelataan laivanupotusta.
 Pelastusrasti: Oppilaat katsovat pelastustarvikkei

Pelastusrasti: Oppilaat katsovat pelastustarvikkeita.
Venehalli: Tytöt katsovat erilaisia materiaaleja.

Venehalli: Tytöt katsovat erilaisia materiaaleja.
Venehalli: Tanjan tekemä siansorkka.

Venehalli: Tanjan tekemä siansorkka.
Puuhapaja: Pojat askartelevat majakoita.

Puuhapaja: pojat askartelevat majakoita.

 
Kummiluokan askartelemia majakoita. Johanna Aartom

Valokuvat ja kuvatekstit: Minea ja Peppi kummiluokalta alinta majakkakuvaa lukuun ottamatta.

Syksyllä 2014 jatkoimme yhteistyötä samoissa, mutta entistä haastavammissa merkeissä. Kummiluokkalaiset opastivat oman koulunsa yläluokkia eräänä koululauantaina. Noin 40 nuoren, heidän opettajien ja muutamien vanhempien ryhmät kiersivät Merimuseon näyttelyissä kuulemassa kummiluokkalaisten esittelyitä. Vanhojen tuttujen kohteiden lisäksi osa oppilaista otti tehtäväkseen opetella uuden asian esittelyn. Yhteinen taival päättyi keväällä 2015 oppilaiden hajaantuessa eri luokille yläkouluihin.

Kummiluokka opastaa Ariadnen hytillä.