Kansallismuseo tunnus

Museokauppa  |  Kokous- ja juhlapalvelut  |  Medialle  |  Yhteystiedot  |  Kysy museolta  |  Palaute  | 
Kulttuurikummit  |  Kansallismuseon ystävät

På svenska  |  In English



Tehtäviä omatoimista museokäyntiä varten


Tehtävälomake: Merenkulun ammatteja

Tehtävälomakkeen johdattelemana voi tutustua niin merenkulun historiaan kuin nykypäivän ammatteihinkin. Tehtävät ohjaavat myös käyttämään museota tietolähteenä. Oppilaiden kysymyslomake on tulostettavissa PDF-muodossa tästä.

Opettajan lomakkeen voi tilata Johanna Aartomaalta. Pyydämme, että opettaja on mukana näyttelyssä ryhmäänsä valvomassa.


Aika: käytettävissä omatoimisesti Merikeskus Vellamon aukioloaikoina
Kohderyhmä: yläkoulut
Hinta: maksuton



Tehtävälomake: Toimintapisteitä Vellamossa

Omatoimiselle museokäynnille voi tulostaa tehtävälomakkeita oppilaiden käyttöön. Tehtävälomakkeista on kaksi versiota, 1.-4. luokille ja 5. luokasta ylöspäin. Tehtävät johdattelevat toiminnalliselle kierrokselle Suomen merimuseoon ja Kymenlaakson museoon sekä molempien museoiden yhteiseen venehalliin. jossa sijaitsee myös Kymenlaakson museoon kuuluva Merivartiomuseo. Lomaketta voi käyttää mm. ison koululaisryhmän kanssa osan ollessa opastuksella ja osan odottaessa omaa kierrostaan. Valittavissa on kaksi tehtävälomaketta karttoineen, toinen ala-asteen nuorimmille ja toinen viidennestä luokasta eteenpäin.


Tehtävälomakkeet voit ladata ja tulostaa itsellesi Vellamon sivuilta ja opettajan lomakkeen voit tilata Johanna Aartomaalta tai asiakaspalvelustamme info(at)merikeskusvellamo.fi. Pyydämme, että opettaja on mukana näyttelytiloissa ryhmäänsä valvomassa.

Aika: käytettävissä omatoimisesti Merikeskus Vellamon aukioloaikoina.
Hinta: maksuton


Tehtäviä ja materiaalia Usko, toivo, rakkaus -tatuointinäyttelyyn tutustumiseen


KM merimiestatuointeja

Ohessa on Usko, toivo, rakkaus -näyttelyyn liittyvää aineistoa taustoittamaan ja syventämään näyttelyyn tutustumista. Materiaalit voi tulostaa itse valmiiksi mukaan ennen museokäyntiä tai niitä voi käyttää näyttelyssä käynnin jälkeen asioiden kertaamiseen, mieleen palauttamiseen ja syventämiseen. 


Kuinka tultiin merimieheksi-teksti on yleisluontoisempi johdatus merimiesten elämään ja ammattiin 1900-luvun alussa. Georg-teksti on taas vanhan merimiehen Georg Wallinin muistelu omista tatuoinneistaan ja niiden merkityksistä. Ryhmätehtävissä on valmis paketti opettajalle tai oppaalle Ruotsin merimuseon kokoelmissa olevia tatuointikuvia ja niihin liittyviä kysymyksiä. Tehtävät on suunnattu suuremmalle ryhmälle, joka jakaantuu pienempiin ryhmiin. Tehtävien kuvat ja kysymykset eroavat toisistaan ryhmien välillä ja lopuksi on yhteenveto, missä jokainen ryhmä kertoo koko luokalle pohtimiaan kysymyksiä ja ajatuksiaan. Arviointikysymykset sisältää aikaisemmin mainitun ryhmätehtävän kaikki kysymykset yhtenä tiiviinä pakettina ilman kuvia ja soveltuu hyvin opettajalle itselleen ryhmätyön koordinoimiseen tai jaettavaksi näyttelyyn omatoimisesti tutustuville oppilaille. Haastavuudeltaan tehtävä soveltuu oppilaille ja kävijöille 4. luokasta ylöspäin.


Johdatusteksti:

Kuinka merimieheksi tultiin 1900-luvun alussa?


Georg Wallinin muistelu:

Erään merimiehen matkat ja tatuoinnit


Ryhmätehtävät:

Merimiestatuoinnit


Arviointikysymykset:

Tatuointi