Kansallismuseo tunnus

Museibutiken  |  Media service  |  Kontaktuppgifter  |  Respons

Suomeksi  |  In English



Månadens föremål - December 2011


Berättelsen om vintern


Berättelsen om vintern
Foto: Markku Haverinen, Museiverket (Klicka på bilden för större version)
Den finländska naturen under de olika årstiderna har inspirerat konstnärer i vårt land ända sedan Nils Schillmarks landskapsmålningar från Heinola från sent 1700-tal fram till idag. Länge ansågs Tavastland vara Finlands vackraste region i fråga om naturen. Speciellt Vermasvuori och senare Kyrofors var platser som intresserade konstnärer och resenärer. Under loppet av 1800-talet fick allmänheten upp ögonen för Imatrankoski och Punkaharju som resmål och de lämnade tidigare populära ställen i sin skugga.

Skogar i vinterskrud, med träden dignandes under vikten av snön var populära teman under finska konstens s.k. guldålder. Av målningarna bildar speciellt frusna älv- och forslandskap - exempelvis Axel Galléns Imatrankoski, otämjd även under istäcke (version bl.a. från år 1893) eller Victor Westerholms Kymijoen laakso, med en hotfyllt dyster skildring av älvdalen på vintern från 1900-talets början - en vild motsats till exempel till de snötäckta trädens sömnigt mjuka, skulpturliknande former i Pekka Halonens vinterlandskap. Det vidstående vintriga älvlandskapet är eventuellt någonstans ifrån trakterna kring Loimaa.

Landskapsmålaren Uuno Soldan (1883-1954), född i Viborg och inte släkt med andra konstnärer med samma namn, studerade vid Finska Konstföreningens ritskola under åren 1907-1908 samt år 1909. Soldan flyttade redan vid unga år från sin födelsestad till Loimaa där han var verksam under hela sin konstnärskarriär. Många landskapsmålningar i hans produktion föreställer vyer antingen på hemorten Loimaa eller i Karkku där han tillbringade somrar. Speciellt på 1910-talet var Uuno Soldan med i flera konstutställningar i hemlandet. År 1922 företog han en studieresa till Tyskland, bl.a. till Dresden. Att studera i Tyskland, speciellt i Düsseldorf, hade varit populärt bland finska konstnärer i mitten av 1800-talet, innan Paris i slutet av seklet blev centrum för konstlivet.

Konstnärer från Düsseldorfskolan hade speciellt intresse för naturen och landskapsmåleriet. Betydande finländska konstnärer som studerat i Düsseldorf var Werner Holmberg och Fanny Churberg, som är upphovsmän till flera ikoniska målningar i Finlands konsthistoria.

Kanske såg Uuno Soldan sig själv som en traditionsbärare till de några generationer äldre finländska konstnärer som fått sin utbildning i Düsseldorf; som en vidareförmedlare av de teman som guldålderns konstnärer hade arbetat med. Landskapsmålningarna i hans rikliga produktion berättar också om konstnärens popularitet, om att Soldans verk som ofta är enkla på ett lite vardagligt sätt har tilltalat publiken precis som verken av mer berömda konstnärer. På det snörika älvlandskapet är inget årtal angivet och exakt datering av verket är därför svårt, men utifrån den ursprungliga ramen är det sannolikt att verket har målats relativt sent.

Målningen har kommit till Nationalmuseets samlingar som en testamentsgåva från Orimattila, godset Hakala i byn Pyörähtälä.

Jouni Kuurne