Kansallismuseo tunnus

Museibutiken  |  Media service  |  Kontaktuppgifter  |  Respons

Suomeksi  |  In English



Månadens föremål - September 2013


Jopo - Cykeln för alla


11951(1)
Jopo från år 1972 i originalskick. Bild: Markku Haverinen, Museiverket.


2 a a 7137 158

Flickor sitter i Kotka hamn och ser på fartyg i början av 1970-talet, bredvid står en Poni. Bild: Volker von Bonin, Museiverket.
På 1960-talet blev cyklar med små däck som lämpade sig väl för stadskörning populära i Europa. I Finland var representanterna för trenden Jopo, tillverkad av Helkama, och Poni, tillverkad av Tunturi. Jopo lanserades år 1965 och den tillverkades i flera av tidens modefärger. Jopo designades av industriella formgivaren Eero Rislakki och Helkamas fabriksdirektör, diplomingenjör Erkki Rahikainen. Ramen tillverkades av två pressade stålskivor som monterades ihop. Cykeln hade 22 tums däck som var mindre än de på vanliga cyklar. Sadeln och styret kunde justeras enkelt utan verktyg så att cykeln passade cyklister av alla storlekar.

Det hölls en namntävling där cykeln fick namnet Jopo, en förkortning av orden "jokaisen polkupyörä", var mans cykel. Cykeln tillverkades inte i separata dam- och herrmodeller, eftersom unisexmodellen passade användare av båda könen. Tillverkningen av första generationens Jopocyklar upphörde år 1974, men den återupptogs år 2000. Ursprungligen tillverkades cykeln på Helkamafabriken i Hangö, men på 2000-talet flyttades stora delar av produktionen till Taiwan. Från år 2010 har tillverkningen efterhand flyttats tillbaka och år 2013 sker hela produktionen av märket åter i Finland. Fabriken producerar i år 24 000 Jopocyklar, vilket är kring åtta procent av den årliga cykelförsäljningen i Finland. Efter att produktionen flyttats tillbaka till Finland har försäljningen av cykeln fördubblats. Jopo är för närvarande den populäraste cykelmodellen i Norden, vilket även syns i cykelstölderna. Till exempel i Helsingfors är var tredje cykel som blir stulen en Jopo.

Den Jopo, som nu är månadens föremål, har införskaffats till samlingen från Åbo, där en dam som arbetade som föreståndare för en Andelsbutik använde den som färdmedel på vägen till och från jobbet åren 1972-1991. Däcken på cykeln byttes ut 2011, men i övrigt är allt på cykeln i originalskick. Cykelns serienummer CF 3049 avslöjar att den tillverkades i juni 1972. Den första bokstaven anger året, i detta fall 2 (A=1970, B=1971 o.s.v.), den andra bokstaven anger månaden (A=tammikuu jne.), i detta fall juni (A = januari o.s.v.). I början på ett nytt årtionde nollas bokstäverna, så årtiondet då cykeln tillverkades måste man känna till.

Jopocykeln var utställd i rum 130 på Finlands nationalmuseums basutställning Suomi Finland 1900.

Risto Hakomäki