Ahvenanmaa viikko vaaka
Ahvenanmaa-viikon opastukset ovat kaksikielisiä, kaikki sisällöt puhutaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Piirros: Viljami Pessa, Museovirasto

Musiikkipitoinen etäopastus Ahvenanmaan ja Suomen yhteisestä historiasta

Museot

Kaksi museota, kaksi kieltä, Ahvenanmaan ja Suomen 10 000-vuotinen historia muusikon ja kolmen oppaan johdolla kolmessa vartissa. Maaliskuussa vietettävän Ahvenanmaan itsehallinnon satavuotisjuhlan kunniaksi Kansallismuseo ja Ahvenanmaan kulttuurihistoriallinen museo järjestävät arkiaamuihin etäopastuksen 21.–25.3.2022.

Ahvenanmaa juhlii itsehallinnon 100-vuotisjuhlaa kouluissa vietettävällä Ahvenanmaa-viikolla 21.–25.3.2022. Kansallismuseo ja Ahvenanmaan kulttuurihistoriallinen museo järjestävät juhlaviikolla alakoululaisille yhdessä viisi etäopastusta, joissa kolmessa vartissa pikakelataan yli kymmenen tuhatta vuotta Suomen ja Ahvenanmaan yhteistä historiaa.

”Ahvenanmaan itsehallinto on osa suomalaista demokratiaa, ja tästä näkökulmasta lähdimme tekemään opastusta yhdessä Ahvenanmaan kulttuurihistoriallisen museon kanssa. Ahvenanmaalla on oma erityinen historiansa, joka on samaan aikaan osa yhteistä Suomen historiaa”, museolehtori Sanna Valoranta-Saltikoff Suomen kansallismuseosta sanoo.

Etäopastuksilla liikutaan kolmen oppaan seurassa vuoroin Kansallismuseossa ja vuoroin Ahvenanmaan kulttuurihistoriallisessa museossa. Kansallismuseossa Ahvenanmaan ja Suomen yhteiseen historiaan pureudutaan muun muassa merenkulun, elinkeinojen, ruokakulttuurin ja suomalaisuuden määrittelyn näkökulmasta.

Puheen lisäksi opastuksilla kuullaan muusikko Marko Puron musiikkiesityksiä, joiden musiikin hän on säveltänyt ja sanoittanut opastuksia varten.

Opastukset ovat kaksikielisiä, kaikki sisällöt puhutaan sekä suomeksi että ruotsiksi.

Verkossa striimattavat opastukset ovat kaikkien katsottavissa, erityisesti tervetulleita linjoille ovat kaikki 4.–6.-luokkalaiset sekä historiasta, kielestä ja kulttuurista kiinnostuneet. Esitykset toteutetaan Kansallismuseon stream-alustalla ja opastusten aikana oppaille voi esittää kysymyksiä.

Etäopastukset ovat maksuttomia.

Ahvenanmaa 100 -viikko 21.–25.3.2022

Mukana Ahvenanmaa-viikoilla ovat lisäksi: Kansallisarkisto, Hanasaaren Svenska nu -verkosto, Opetushallitus, Pohjola-Norden, Pohjoismainen kulttuuripiste, Pidä Saaristo Siistinä, Kielilähettiläät ja Visit Åland. Hanketta koordinoi valtioneuvoston kanslia.

Monet toimijat ovat tuottaneet ohjelmaa ja materiaaleja, joissa kerrotaan Ahvenanmaasta erilaisten teemojen kautta, aina historiasta ja itsehallinnosta kulttuuriin ja ruokaan. Niitä voi käyttää opetuksessa ja koulujen tapahtumissa pitkin viikkoa.

Ahvenanmaa on suosittu luokkaretkikohde! Voita 2 500 euron arvoinen luokkaretki osallistumalla arvontaan Visit Ålandin verkkosivulla.

Opastukset ovat osa koulujen Ahvenanmaa-viikkoa, joka järjestetään Ahvenanmaa 100 -itsehallinnon merkkivuoden kunniaksi.