Ainutlaatuinen Jean Sibelius -kokoelma julkaisuksi ja näyttelyksi Kansallismuseoon

Suomen kansallismuseon kokoelmiin saatiin joulukuussa 2016 mittava ja arvokas lahjoitus, kun Rolando Pieraccini, kustantaja, kirjallisuudentutkija, keräilijä, mesenaatti ja suuri Suomen ystävä, lahjoitti Museovirastolle merkittävän kokoelman käsikirjoitusaineistoja. Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmaksi nimettyyn kokonaisuuteen kuuluu noin 6 500 alkuperäistä kirjettä, asiakirjaa ja valokuvaa tunnetuilta, maamme historiaan vaikuttaneilta henkilöiltä. Nyt Kansallismuseossa esillä oleva näyttely ja uusi julkaisu esittelevät Jean Sibeliukseen liittyviä aineistoja.

Lahjoitus käsittää kaksi kansallisesti merkittävää kirje- ja asiakirjakokoelmaa, joiden kerääminen on ollut Rolando Pieraccinille vuosikymmenten intohimo. Kansallismuseolle lahjoitetuista asiakirjakokonaisuuksista toinen käsittää Jean Sibeliuksen aineistoa; 227 kirjettä, painettua nuottia tai omakätistä nuottikatkelmaa, valokuvaa tai muuta dokumenttia. Suurimman ja myös tieteellisesti arvokkaimman osuuden muodostaa Sibeliuksen ja hänen kustantajansa Robert Lienaun välinen kirjeenvaihto.

Pieraccinin kokoelman aineistot ovat ainutlaatuisuudessaan kiinnostavia myös historiantutkimuksen näkökulmasta. Ne julkaistaan kahtena luetteloteoksena, joista ensimmäinen, nyt julkaistu teos käsittää Jean Sibelius -kokoelman. Osaan Sibelius-aineistoa voi tutustua myös Kansallismuseossa 19.1. avautuvassa näyttelyssä.

Toinen kokonaisuus, ”Suuria suomalaisia”, luo kirjeiden ja dokumenttien kautta läpileikkauksen Suomen historiassa vaikuttaneisiin keskeisiin henkilöihin. Kokoelman vanhin asiakirja on vuodelta 1606. Pääosa aineistosta painottuu 1800- ja 1900-luvuille. Edustettuina ovat useimmat suomalaisen kulttuuri-, tiede- ja taide-elämän sekä politiikan merkkihenkilöt.

Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelma tulee Kansallismuseossa osaksi yhteistä kansallisomaisuuttamme. Ne ovat kansallisaarteita, jotka tarjoavat ainutlaatuisen kosketuksen monen historiaamme ja kulttuuriimme keskeisellä tavalla vaikuttaneen henkilön elämään.

Jean Sibelius. Kirjeitä, käsikirjoituksia, valokuvia Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmasta
Näyttely Kansallismuseossa 19.1.–28.2.2018

Jean Sibelius. Kirjeitä, käsikirjoituksia, valokuvia
Museovirasto 2017, 304 s., sid., ISBN 978-951-616-290-7, 69 € (sis. alv)