Heikki Orvolan brodeeraukset Kansallismuseossa 5.10.‒30.12.2018

Professori Heikki Orvola (s. 1943) on yksi suomalaisen muotoilun suurista vaikuttajista ja hänet tunnetaan erityisesti lasitekniikan ja muotoilun mestarina. Vähemmän tunnettuja helmiä ovat taiteilijan värikkäille kankaille käsin tekemät brodeeraukset, jotka ovat pienikokoisia uniikkeja taideteoksia. Koskaan aikaisemmin ei ole nähty näin laajaa otosta hänen brodeerauksistaan. Teokset leikittelevät tunnistettavilla ja abstrakteilla muodoilla, värikylläisyydellä ja langan suunnanvaihdoksin luoduilla efekteillä.

Brodeeraustyöt ovat täyttäneet 1970-luvun alusta lähtien käsillä tekemisen tarvetta. Taiteilija toteaakin: ‒Minulla oli suuri tarve tehdä jotakin käsin ja brodeeraukset olivat aluksi eräänlaista ”pöytälaatikkorunoutta”.

Ommeltujen kuvien tekeminen on ollut lopputulosta tärkeämpää ja brodeerausten taustakankaina Orvola käyttää trykkityykejä, jotka ovat suojakankaita varsinaisen painettavan kankaan alla. Brodeeraustensa yksityiskohtia hän ei suunnittele etukäteen: ‒Kun alan brodeeraamaan siirrän teoksen aiheet ja ääriviivat kankaalle neulomalla. Taustakankaan kuviot ja värit vaikuttavat teoksen sommitteluun, yksityiskohtiin ja värimaailmaan ja sitten ne taas yhdessä teoksen koon kanssa vaikuttavat teoksen valmistukseen ja käytettyyn aikaan. Se on oikeastaan aika pitkä prosessi, Heikki Orvola kertoo.

Tarve luoda käsillä jotain syntyi, kun taiteilija vaihtoi keramiikan lasiin. Lasiesineiden tekeminen oli Orvolalle vain suunnittelua, sillä itse käsityön eli lasiesineen muotoilun massasta esineeksi tekevät lasinpuhaltajat. Hänelle on myös tärkeää käsillä tekemisen meditatiivinen puoli, käsityö on taitamista ja ennen muuta jatkuvaa itsensä harjoittamista.

Professori Heikki Orvolan työ taiteilijana ja muotoilijana on palkittu useaan otteeseen kotimaassa ja ulkomailla ja hänen töitään on lukuisissa julkisissa ja yksityisissä kokoelmissa ympäri maailmaa.

Näyttelyssä on 58 teosta ja ne ovat esillä Kansallismuseon pop up -tilassa, jonne on vapaa pääsy.

Lisätietoja
Näyttelyregistraattori Titta Häkkinen, titta.hakkinen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6334

Mediakuvat

KANSALLISMUSEO