Japanin laina 3 lv
Japaniin lähteviä kokoelmaesineitä pakattiin maaliskuussa 2021 Hvitträskissä. Kuva: Lea Värtinen, Museovirasto

Japanissa avautuvaan Eliel Saarisen juhlanäyttelyyn esinelainoja kansalliskokoelmistamme

Näyttelyt, Kokoelmat, Museot

Tokiossa 3.7. avautuvassa näyttelyssä nähdään Suomen kansallismuseon kokoelmista 24 esinettä ja Museoviraston kuvakokoelmista Kansallismuseon suunnittelupiirros. Suomen Kansallismuseon kohteisiin kuuluva Saaristen kotiateljee Hvitträsk on näyttelyssä suuressa roolissa. Tokiosta näyttely jatkaa Fukushimaan.

Näyttely Eliel Saarinen and his Beautiful Architecture in Finland on esillä Panasonic Shiodome Museum of Artin Rouault Galleryssa Tokiossa 3.7.–19.9.2021 ja Iwaki City Art Museumissa Fukushimassa 6.11.–19.12.2021. Suomen kansallismuseon kokoelmaesineiden lisäksi näyttelyssä nähdään esineitä myös Gallen-Kallelan museosta, Helsingin kaupunginmuseosta ja Designmuseosta.

Näyttely esittelee maamme kenties kansainvälisesti tunnetuimman arkkitehdin Eliel Saarisen (1873–1950) työtä niin Suomessa kuin Yhdysvalloissa sekä hänen laajalle kansainvälisen arkkitehtuurin kentälle levinnyttä perintöään. Saarinen tunnetaan lukuisten ikonisten rakennusten, kuten Kansallismuseon, Helsingin rautatieaseman sekä Joensuun ja lahden kaupungin talojen suunnittelijana.

Rantasalmella syntyneen Eliel Saarisen kansainvälinen ura alkoi vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyn Suomen-paviljongin suunnittelemisesta yhdessä opiskelukavereidensa Herman Geselliuksen ja Armas Lindgrenin kanssa. Arkkitehtitoimiston perustanut nuori, moderneja arkkitehtuurin vaikutuksia suunnittelussaan ilmentävä kolmikko keräsi tunnettuutta arkkitehtuurikilpailumenestyksellään. Kansallismuseon arkkitehtuurikilpailun voittoa 1902 seurasivat merkittävät suunnitteluhankkeet Helsingissä, Viipurissa, Lahdessa ja Joensuussa.

”Suomen kansallismuseo lainaa ulkomaisiin näyttelyihin vuosittain kokoelmaesineistöä ja tekee siten taide- ja kulttuurihistoriaamme tunnetuksi maailmalla. On erityisen ilahduttavaa, että myös museokohteisiimme kuuluva Hvitträsk pääsee Japanin näyttelyssä näyttävästi esille. Se edustaa Eliel Saarisen taidetta kokonaisvaltaisesti niin arkkitehtuurin, muotoilun kuin henkilöhistorian kautta”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa museona viettävä Hvitträsk sijaitsee Vitträsk-järven rannalla Kirkkonummella. Arkkitehdit Gesellius, Lindgren ja Saarinen löysivät luonnonkauniin paikan suunnitellessaan sinne tilaustyönä huvilaa. Arkkitehdit ihastuivat jylhiin, aikanaan lähes erämaassa sijainneen järven mäntymetsämaisemiin ja tekivät tonttikaupat marraskuussa vuonna 1901. Hvitträsk valmistui vuosina 1901–1903 kolmikon ja heidän perheidensä ateljeeksi ja asunnoksi. Jokainen perhe asui omassa osassaan talokokonaisuutta. Gesellius-Lindgren-Saarisen yhteinen arkkitehtitoimisto toimi talon ateljeessa vuosina 1903–1905. Hvitträskiä voi luonnehtia kokonaistaideteokseksi, johon suunniteltiin huolellisesti harkitun sisustuksen lisäksi myös erottamattomasti kokonaisuuteen kuuluva puutarha. Talossa suomalaisuus ja Suomi näkyy sen monissa yksityiskohdissa ja se on keskeinen suomalaisen art nouveau -kauden edustaja.

Eliel Saarinen and his Beautiful Architecture in Finland -näyttelyn kokoaa Curators Inc.