PERUTTU: joululomaohjelmaa Kansallismuseossa 26.12.2021-9.1.2022

Näyttelyt, Museot

Kaikki Kansallismuseon opastukset ja tapahtumat on peruttu ajalla 28.12.2021-17.1.2022 vallitsevan koronatilanteen vuoksi.

Kansallismuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa joululomalla tapaninpäivästä loppiaiseen.

Kansallismuseo tarjoaa perheille ja muille lomalaisille tekemistä joulun välipäivinä. Tänä jouluna lomaa voi viettää tutustumalla museoon opastuksilla, etsimällä tonttuja näyttelyistä tai askartelemalla itselleen kuninkaallisen kruunun nonstop-työpajassa.

”Tavoitteenamme on tuoda elävyyttä museoon sekä tarjota lapsiperheille historiasta ja kulttuurista inspiroitunutta lomatekemistä matalalla kynnyksellä. On hienoa, jos museovierailusta jää positiivinen muistijälki sekä inspiraatio tulla museoon toistekin”, museolehtori Sanna Valoranta-Saltikoff kertoo.

Joululoman tapahtumat

PERUTTU Etsi tontut museosta!
22.12.20219.1.2022
Museoesineet kaipaavat huoltoa ja tontut ovat tulleet museoväen avuksi. Löydätkö museon näyttelyissä työskentelevät kuusi tonttua? Tontut ovat töissä museossa koko joululoman ajan. Kansallismuseoon on ilmainen sisäänpääsy alle 18-vuotiaille.

PERUTTU Kruunupaja, nonstop
Kansallismuseon Ateljee (2. krs.)
Ti–su 4.–9.1. klo 12.00–15.00 (nonstop)

Suomea on hallinnut moni kuningas, kuningatar, keisari ja keisarinna. Itsenäiseen Suomeenkin haluttiin kuningas, mutta päädyttiin lopulta presidenttiin. Loppiaisviikon työpajassa voit leikkiä kuninkaallista ja askarrella itsellesi oman kruunun. Omatoimipaja sisältyy museon pääsylipun hintaan, ilmainen sisäänpääsy alle 18-vuotiaille.

PERUTTU Kansallismuseon salapoliisit - koko perheen opastus museoon
Ti–pe 28.12.31.12. klo 12.00
La 8.1. klo 14.30
Ratkaise oppaan kanssa menneisyyden mysteerit ja selvitä vihje tulevaisuudesta! Perheiden omalla kierroksella tutustutaan leikillisesti Suomen historiaan museoesineiden avulla. Kierroksella kuljetaan Kansallismuseon näyttelysaleissa ja portaikoissa. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Alle 18-vuotiaat pääsevät museoon maksutta. Lapsilla tulee olla mukana oma huoltaja. Jos haluat varmistaa pääsysi opastukselle, voit ilmoittautua etukäteen sähköpostitse skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Voit myös tiedustella vapaita paikkoja kassalta museoon saapuessasi.

PERUTTU Keskiviikon iltapäiväopastus: Kansallismuseon helmet
Ke 29.12. ja 5.1. klo 16.30
Etkö tiedä, mistä aloittaa? Kansallismuseon helmet -kierros on sinulle. Vajaan tunnin mittaisella kierroksella tutustutaan asiantuntevan oppaan johdolla Kansallismuseoon ja sen kiehtovimpiin ja vaikuttavimpiin esineisiin. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Varmista paikkasi kierroksella ja ilmoittaudu etukäteen skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Vapaita paikkoja voi tiedustella lippukassalta saman päivän aikana.

PERUTTU Sunnuntain näyttelyesittely: Kotiinpaluu
Su 26.12., 2.1. ja 9.1. klo 14.30
Ota museon näyttely haltuun kerralla! Näyttelyesittely on asiantuntevan oppaan vetämä vuorovaikutteinen opastus Kotiinpaluu -näyttelyyn, joka juhlistaa saamelaisesineiden kokoelman palautusta Saamenmaalle. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Varmista paikkasi kierroksella ja ilmoittaudu etukäteen skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Vapaita paikkoja voi tiedustella lippukassalta saman päivän aikana.

Utställningspresentation: Hemkomsten
Sö 26.12. kl 13

Utställningen Hemkomsten firar den samiska samlingens återkomst till Sápmi. Turnén diskuterar utställningens teman, såsom återlämnande av samlingen och berättelser om föremål. Öppna guidade turer ingår i entrébiljettens pris. Anmälan i förväg via e-post skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi eller fråga efter lediga platser vid ankomsten till museet.