2020 skm naiset 2000x1000px

Kansallismuseon dialogit tekevät maailmaa paremmaksi keskustelemalla

Museot

Keitä me olemme, mistä me tulemme – minne olemme menossa? Mitä teit aamulla, missä kasvoit, millainen kokemus on ollut elämässäsi käänteentekevä? Tule mukaan keskustelemaan siitä, mikä elämässä on tärkeää ja vaikuttamaan samalla siihen, millainen Kansallismuseo meillä on vuonna 2027.

Kansallismuseo järjestää keväällä 2023 dialogeja eli pienellä ryhmällä toteutettavia keskustelutilaisuuksia, joissa ihmiset kohtaavat keskustellen. Keskustelemalla lisätään ymmärrystä kulttuureista, identiteeteistä ja historiasta eri näkökulmista. Dialogit tarjoavat mahdollisuuden tuoda omia näkökulmia esille ja tulla kuulluksi.

Dialogit ovat osa Kansallismuseon toimintamallin uudistustyötä ja niiden tavoitteena on vahvistaa rakentavaa keskustelukulttuuria. Dialogien avulla saamme museossa paremman ymmärryksen yleisöjen moninaisista tarpeista. Tällä ymmärryksellä rakennamme tulevaisuuden Kansallismuseota.

Kansallismuseon uudisosan, historiallisen päärakennuksen ja pihapuiston muodostama museokokonaisuus avautuu yleisölle vuonna 2027.

Luottamuksellisesti ja turvallisesti

Dialogien pohjalla on Sitran kehittämä Erätauko-keskustelumenetelmä. Dialogi antaa osallistujille kuulluksitulemisen ja osallisuuden kokemuksen ja tarjoaa tilaa tuoda omia näkökulmia esille. Dialogi syntyy hetkessä; siihen ei tarvitse valmistautua ennakkoon. Keskustelu käydään omien kokemusten pohjalta. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja niissä pätevät turvallisemman tilan periaatteet. Tarkoituksena ei ole päästä ratkaisuihin tai yksimielisyyteen.

Keskustelut nauhoitetaan litterointia varten. Kaikki henkilöön viittaava poistetaan keskustelutallenteesta, ja osallistujilla on mahdollisuus lukea keskustelu läpi ennen kuin käytämme sitä kehittämistyössämme.

Dialogit järjestetään Kansallismuseon 2. kerroksen Ateljee-tilassa (Mannerheimintie 34, 00100 Helsinki).

Ke 1.2. klo 13–15 ja klo 17.30–19.30

Ke 1.3. klo 13–15 ja klo 17.30–19.30 (this discussion will be in English)

Ke 19.4. klo 13–15 ja klo 17.30–19.30

Paikan päällä on kahvitarjoilu.

Lähetämme keskustelijoille tarkemmat saapumisohjeet hyvissä ajoin ennen keskustelua.

Ilmoittaudu mukaan sinulle sopivaan tilaisuuteen verkossa: Eventilla
Ilmoittautuminen on sitova.

Lisätietoa sähköpostitse: museopeda@kansallismuseo.fi