M012 Km29 1

Kansallismuseon kokoelmien esineet tekevät esihistoriaa tutuksi opettajien Finna Luokkahuoneessa

Kokoelmat, Museot

Finnan uusi Luokkahuone-palvelu tuo opetukseen ainutlaatuisia aineistoja museoilta, arkistoilta ja kirjastoilta. Kokoelmaesineiden ympärille koottu Kansallismuseon aineisto tarjoaa opettajille vinkkejä esihistorian käsittelyyn ja museovierailun suunniteluun.

Suosittu, valtakunnallinen Finna.fi-hakupalvelu tarjoaa yhdessä osoitteessa digitaalisia aarteita suomalaisilta arkistoilta, kirjastoilta ja museoilta. Nyt avatusta Finna Luokkahuone -sivustosta löytyy opettajille opetussuunnitelmaan räätälöityjä aineistopaketteja muun muassa historian, yhteiskuntaopin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä kuvataiteen opetukseen.

"Luokkahuoneeseen kuratoimani kaksi aineistokokonaisuutta tai -hakua esihistorian sisältöihimme liittyen palvelevat opettajia myös museovierailun suunnittelussa ja syventämisessä", Kansallismuseon museolehtori Hanna Korhonen sanoo.

Aineistojen ja valmiiden tehtäväideoiden kautta oppilaat pääsevät perehtymään esimerkiksi esihistorian aikaisiin mysteeriesineisiin, kolttasaamelaisten historiaan tai tutkimaan karhua suomalaisessa kuvakulttuurissa. Kansalliskirjaston avaamassa Finna Luokkahuoneessa oppilaat pääsevät suoraan lähteiden äärelle ja kokemaan omakohtaisesti kulttuuriperinnön merkityksen.

Finna.fi aineistot ovat valikoineet ja kuvailleet ammattilaiset yli 350 arkistosta, kirjastosta ja museosta. Kuvien, kirjojen, elokuvien ja monien muiden lähteiden hyödyntäminen yhtä aikaa parantaa oppilaiden monilukutaitoa ja lähdekriittisiä valmiuksia.

Nyt julkaistavalle sivustolle ovat tuottaneet sisältöjä Kansallismuseon ohella useat muut museot ja toimijat. Pääosa aineistoista on merkitty CC-lisensseillä, jolloin ne ovat hyödynnettävissä ei-kaupallisessa opetuksessa.

Kansallismuseon sisällöt löytyvät täältä.

Kuvassa vasarakirveitä, joista osa on ollut esillä Kansallismuseon esihistorian näyttelyssä. Kuva: Museovirasto