Valtakunta-näyttelyyn kuuluva Jakkarilan kartanon sali. Kuva: Omar El Mrabt / Kansallismuseo

Kansallismuseon perusnäyttely uudistuu – Nykyinen Valtakunta-näyttely kokonaisuudessaan esillä 27.10. asti

Näyttelyt

Vuonna 2021 avautuvassa Toista maata -näyttelyssä haetaan vastauksia suureen kysymykseen: Miten Skandinavian ja Venäjän välisestä alueesta tuli Suomi?

Kansallismuseon perusnäyttelyn uudistaminen etenee ja sen viimeisen osion on tarkoitus valmistua 2021. Nykyisen Valtakunta-näyttelyn korvaavaa Toista maata -näyttelyä suunnitellaan ja käsikirjoitetaan yhdessä monialaisen työryhmän ja asiantuntijatiimin kanssa. Kävijöille uudistus näkyy, kun Valtakunta-näyttelyn purkaminen alkaa 28. lokakuuta. Tällöin osa näyttelystä suljetaan väliaikaisesti. Yleisölle avoimiksi jäävät kävijöiden suursuosikit savupirtti, Jakkarilan kartanon sali ja valtaistuinsali. Lisäksi perusnäyttelyistä avoinna ovat Suomen tarina ja Esihistoria.

Vuoden 2018 syksyllä käynnistynyt perusnäyttelyn viimeisen osion uudistus, Toista maata, kertoo Suomen alueen historiasta keskiajalta 1800-luvun loppuun.

”Mitä meidän olisi syytä tietää keskiaikaisista pyhimyksistä? Miten saamme koululaiset kiinnostumaan nuijasodasta? Miltä valistuksen ajan kartanossa tuoksui? Muun muassa tällaisia kysymyksiä pohdimme parhaillaan työryhmän kanssa. Näyttelyn uudistaminen on luova prosessi, joka vaatii yhteistyötä useiden eri alojen välillä, mutta myös selkeitä näkökulmien valintoja: mitä juuri Kansallismuseon perusnäyttelyssä täytyy kertoa 2020-luvulla?” kuvailee näyttelyuudistusta vetävä projektipäällikkö Päivi Roivainen Kansallismuseosta.

Toista maata -näyttely rakentaa sillan Kansallismuseon perusnäyttelyn kahden muun osan, vuonna 2017 avattujen Esihistorian ja Suomen tarinan, välille ja täydentää Kansallismuseon perusnäyttelyn kiehtovaksi kokonaisuudeksi.

“Toista maata on Kansallismuseon uudistuvan perusnäyttelyn viimeinen ja laajin osa. Uudet näyttelyt ovat itsenäisiä ja poikkeavat paljonkin toisistaan, mutta niitä yhdistää pyrkimys löytää yksittäisen ihmisen kokemus historian laajassa kaaressa. Nostamme esille meitä kaikkia koskettavia kysymyksiä ihmisyydestä ja tarkastelemme Suomea osana ympäröivää maailmaa. Toista maata -näyttelyn nimi muistuttaa paitsi pitkästä historiastamme toisten maiden osana, myös historiasta toisenlaisena todellisuutena. Meidän omassakin ajassamme on erilaisia maailmankuvia, joita meidän on tärkeä koettaa ymmärtää”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Juuri ennen Valtakunta-näyttelyn sulkeutumista, lokakuun viimeisenä sunnuntaina, näyttelyssä sukelletaan historiaan teemaopastuksin, jotka käsittelevät mm. tapakulttuuria sekä pukuja ja tekstiilejä. Tapahtumasta lisää: https://www.kansallismuseo.fi/fi/tapahtumat/valtakunta-nurin-sunnuntai

Lisätiedot:
projektipäällikkö Päivi Roivainen, paivi.roivainen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6332
ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131