Pride 2019 Sateenkaarilippu Ja Skm

Kansallismuseon Pride House veti tuhansia Pride-viikon kohtaamispaikkaan – Kansallismuseo nykydokumentoi Pridea monin tavoin

Museot

Vastikään päättyneeseen Pride-viikkoon liittyvän nykydokumentoinnin teemaksi nousi erityisesti lainsäädännön ja valtion vaikutus sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaan ja yksilöiden elämään.

Pride House -kohtaamispaikkana tapahtumaviikon ajan toiminut Kansallismuseo kokosi kymmeniin tapahtumiin museossa ja Kesäpihalla sekä museokaupan Pride Shopiin ja Infoon tuhansia kävijöitä. Kansallismuseo sai positiivista palautetta oviensa avaamisesta Pride-yhteisölle sekä konkreettisesti että symbolisena eleenä.

”Liputamme sateenkaaren värejä. Ja sillä on väliä, koska tähän yli satavuotiaaseen museoon, tähän paikaan ja rakennukseen on kiinnittynyt monen sukupolven ajan mielikuvia ja tulkintoja Suomesta, suomalaisuudesta ja kansallisuudesta. Monet kansallisaarteistamme ovat tänä päivänä aineettomia: ihmisoikeudet, vuoropuhelu ja yhdenvertaisuus. Oikeaksi koettujen asioiden puolesta on oltava liikkeellä. Historiaa tehdään tänään ja tulkitaan huomenna”, Kansallismuseon museopalvelujohtaja Tiina Mertanen totesi Pride-viikon avajaispuheessaan.

Nykydokumentoinnin viikko

Kansallismuseo tallentaa ja dokumentoi tämän päivän yhteiskunnallisia ilmiöitä ja käännekohtia sekä kaikkien kansalaisten historiaa ja nykypäivää riippumatta uskonnosta, etnisestä taustasta tai sukupuolisesta suuntautumisesta. Kansallismuseon keskeistä tallennusaluetta on valtiollinen historia ja siihen liittyvä aineisto ja ilmiöt. Tämän vuoden Pride-viikkoon liittyvän nykydokumentoinnin teemoiksi nousi erityisesti lainsäädännön ja valtion vaikutus sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asemaan ja yksilöiden elämään

”Nykyinen translaki ja sen epäkohdat ovat kritiikin kohteena. Nyt uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu lupaus lain uudistamisesta. Olemme siis translainsäädännön osalta käännekohdassa, minkä vuoksi tallentaminen on erityisen tärkeää”, Kansallismuseon Kokoelmat ja tutkimus -yksikön yli-intendentti Sanna Teittinen sanoo.

Kansallismuseo tallensi Setan transpoliittisen toimikunnan järjestämän ”Transihmiset ja säädöstö, uhka vai tuki?”-keskustelun, jossa tuli esille eriarvoistavan nykylain vaikutus yksittäisen kansalaisen elämään. Lisäksi museon kokoelmiin hankittiin muun muassa Kansallismuseon sisäänkäynnin karhupatsaan selkää viikon ajan somistanut sateenkaarilippu.

Kuva: Soile Tirilä / Museovirasto