Kansallismuseoon aukeaa leikkimään ja oppimaan kutsuva Leikin aika

Kansallismuseo avaa uuden tilan, jossa lapset pääsevät kokemaan ja oppimaan historiaa leikin kautta. Lasten kanssa vieraileville se tarjoaa tilaisuuden kiireettömään yhdessäoloon. Leikin aika avautuu tiistaina 18. lokakuuta.

Kansallismuseon kolmannessa kerroksessa avautuva Leikin aika jakautuu kolmeen elämykselliseen tilaan: mereen, kylään ja linnaan.

Lapset pääsevät kokeilemaan keskiajan elämää muun muassa rakentamalla linnanmuuria, kalistelemalla puumiekkoja, kapuamalla puuhevosen selkään ja tutkimalla merta.

Lauantaisin ja sunnuntaisin klo 14–16 lapset voivat pelata virtuaalitodellisuuspeliä ja eläytyä hetken 1500-luvulla vaikuttaneen mahtinaisen, Hämeen linnan päällikön Ingeborg Tottin maailmaan. VR-laseja museossa on yhdet, joten testaaminen tapahtuu vuorotellen.

”Kansallismuseon uudistetut perusnäyttelyt tarjoavat kiinnostavia sisältöjä kaikenikäisille, mutta nyt haluamme kutsua lapset kokemaan ja kokeilemaan historiaa leikin kautta. Me Kansallismuseossa uskomme, että Leikin aika täydentää Kansallismuseon perusnäyttelyitä lapsille mieluisalla tavalla”, Kansallismuseon intendentti Liisa Lohtander sanoo.

Leikin aika on tarkoitettu noin 3–10-vuotialle, ja se on avoinna aina museon auki ollessa.

Kansallismuseossa erikoisohjelmaa syyslomaa viettäville

Leikin aika avautuu kävijöille syyslomatiistaina 18. lokakuuta. Juhlan kunniaksi syyslomaa 18.–23.10. viettävät pääsevät päivittäin klo 14–16 testaamaan VR-laseja ja kulkemaan hetken mahtinaisen, Hämeen linnan päällikön Ingeborg Tottin maailmassa. VR-laseja museossa on yhdet, joten testaaminen tapahtuu vuorotellen.

Ikiomat opastukset 3–8-vuotialle

Pienimmille syyslomalaisille Kansallismuseossa järjestetään 18.–23.10. klo 13 oma opaskierros, Kansallismuseon aikamatkaajat. Opastuksella lapset pääsevät kokeilemaan itse yhdessä oppaan kanssa, millaisia taitoja lapset tarvitsivat ennen vanhaan. Kierroksella kuljetaan Kansallismuseon näyttelysaleissa ja portaikoissa kolmessa eri näyttelyssä.

Lapsilla tulee olla oma huoltaja mukana. Kierrokselle mahtuu 25 ensimmäiseksi saapunutta. Ilmoittautuminen tapahtuu saman päivän aikana museon lippukassalla.

Alle 18-vuotiaat pääsevät maksutta Kansallismuseoon ja opastuksille. Aikuisilta veloitetaan normaali pääsymaksu.