Uudenmaan Suljetun Rajan Valvontaa 8 4 2020  Kuva Soile Tirila Museovirasto
Poliisi valvoi Uudenmaan rajasulkua 8.4.2020. Kuva: Soile Tirilä / Museovirasto

Kansanedustajan nappikuulokkeet ja sairaanhoitajan maski esillä Kansallismuseossa

Näyttelyt, Kokoelmat, Museot

Kansallismuseon itsenäisyyden ajasta kertovassa perusnäyttelyn osassa on oma osionsa nykydokumentoinnille. Se uudistetaan vuosittain. Nyt on koronateeman aika.

Perusnäyttelyn nykydokumentointia esittelevä osio kertoo kuluneen vuoden ajankohtaisista dokumentointiprojekteista. Marraskuun alusta alkaen Suomen tarina -näyttelyn nykydokumentoinnin osiossa on voinut nähdä Suomen kansallismuseon Kokoelmat ja tutkimus -yksikön yhteistyössä Museoviraston Kuvakokoelmien kanssa keräämää koronaepidemia-aineistoa.

Koronadokumentoinnissa keskityttiin erityisesti yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiin aloihin, kuten sairaanhoitoon, eduskuntatyöhön, kaupan alaan sekä rajavalvontaan. Näitä aiheita esitellään näyttelyssä videoesityksessä (8 min), jossa on hyödynnetty monipuolisesti dokumentoinneissa kerättyä aineistoa, kuten haastatteluja, valokuvia, videoita, esineitä ja äänimaailmaa.

Esillä näyttelyssä ovat kansanedustaja Bella Forsgrénin nappikuulokkeet, joita hän käytti keväällä 2020 eduskunnan päätöksiä valmistelevissa etäkokouksissa. Poikkeusaika lisäsi etätyöskentelyä asiantuntijatehtävissä myös eduskunnassa. Lisäksi kokoelmiin on hankittu Make Uusimaa Great Again -lippalakki, joka kertoo pandemia-arjen keventämiseen suunniteltujen huumorituotteiden merkityksestä paitsi yksilöille myös niitä osin pikapäätöksin valmistamaan ryhtyneille yrityksille. Lippalakki liittyy poikkeuslain myötä väliaikaisesti suljettuun Uudenmaan rajaan, jonka valvontaa dokumentointiin myös haastatteluin ja kuvaten.

Suomen kansallismuseon kokoelmiin otettiin myös sairaanhoitajan ja tehohoitajan työvaatteet suojavarusteineen Kirurgisen sairaalan COVID-19 teho-osastolta ja vuodeosastolta. Suomen tarina -näyttelyssä esillä ovat maski, visiiri ja suojakäsineet, jotka kuuluvat tehohoitajan työasuun.

Nykydokumentoinnin näyttelyosiossa on aiemmin esitelty muun muassa Pride-dokumentointia sekä ilmastoaktivismiin liittyvää aineistoa.