Käsityön intoa ja iloa Kansallismuseon Kässäkerhossa

Kokoelmat, Museot

Kansallismuseon Kässäkerhoa uudistamassa mukana olleelle Tiina Arposelle tärkeintä kässäilyssä on hauskanpito.

Vuonna 2014 Kansallismuseo aloitti Neulontakahvilan, jossa aktiivinen mutta pieni osallistujajoukko kuuli Suomen kansallismuseon kokoelmien aarteista asiantuntijoilta ja pääsi kokeilemaan niin perinteisiä käsityömenetelmiä kuin tekemään niiden pohjalta käsitöitä uusilla menetelmillä. Vuosien varrella kahvilassa vieraili niin Tom of Holland opettamassa parsintaa kuin Heroes of the Baltic Sea -sarjan puvustaja kertomassa työstään.

Koronapandemian vuoksi yleisötapahtumat ja säännölliset kokoontumiset museossa peruuntuivat. Kokoelmalähtöinen käsitöiden tekeminen yhdessä muiden käsitöistä innostuneiden kanssa haluttiin tehdä jatkossa mahdolliseksi myös paikasta riippumatta. Poikkeusaikana käsityöinto voimistui entisestään, kun ihmiset olivat pakotettuja pysymään kodin piirissä.

Neulontakahvilan vankalle perustalle syntyi Kansallismuseon Kässäkerho. Kuukausittainen kaikille kiinnostuneille avoin kerho kokoontuu virtuaalisesti verkossa tekemään käsin kaikkea hauskaa ja hyödyllistä. Käsitöihin haetaan inspiraatiota Kansallismuseon näyttelyistä, rakennuksesta ja museokokoelmista. Kevään aikana päästään tekemään ristipistoin huoneentaulu, vaihtokansi kalenteriin tai pokkariin, kollaasitöitä sekä omia vanitas-henkisiä asetelmia. Suorana Kansallismuseosta striimattavassa lähetyksessä kunkin kerhokerran teemaa syvennetään lyhyellä inserttivideolla. Lähetys on vuorovaikutteinen.

Kerhon konseptoinnissa mukana ollut Tiina Arponen toimii Kässäkerhon vetäjänä.

”Itselleni tämä on ihana, erilainen projekti muun työn lomassa. Mahtavaa tässä on myös se, että opin itsekin uutta Suomen kansallismuseon historiasta ja kokoelmista”, Tiina kertoo.

Tiina Arponen on pitänyt käsitöihin keskittyvää Muita ihania -blogiaan jo 14 vuotta. Lisäksi Tiina on tehnyt käsityöaiheisia kirjoja. Joillekin hän on tuttu Mestaritekijät-ohjelmasta. Eräässä lehtiartikkelissa arveltiin Tiina Arposen olevan ’ehkä Suomen söpöin ihminen’. Energisellä ja pirteällä Tiinalla on pelkästään Instagramissa yli 22 000 seuraajaa.

”On hienoa voida jakaa muille inspiraatiota sekä käsityön intoa ja iloa. Tärkeintä ei ole lopputulos, vaan leppoisa ja lempeä itse tekeminen”, kiteyttää Tiina.

Kansallismuseon Kässäkerhoon Tiina haluaa kutsua kaikki käsillä tekemisestä kiinnostuneet, jotka kaipaavat ympärilleen käsityömyönteistä ilmapiiriä ja samanlaisista asioista kiinnostuneita ihmisiä.

”Kansallismuseon Kässäkerhossa erityistä on historian läsnäolo. Sen ymmärtäminen, kuinka käsityö ja käsin tekeminen ovat sukupolvelta toiselle siirtyvää taitoa ja ajassa elävää kulttuuriperintöä. Ja että ne kehittyvät ja pysyvät elossa juuri siksi, että niitä tehdään aktiivisesti ja käytetään inspiraationa uusien juttujen luomiselle”, Tiina sanoo.

Kansallismuseon Kässäkerhon ohjeet löytyvät kootusti verkkosivulta. Lisäksi Kässäkerhon touhuja voi seurata myös Kansallismuseon somekanavissa, ja jakaa kuvia omista luomuksista tunnisteella #kansallismuseonkässäkerho