4 parvi flock uupi small
Eero Vesterinen, Sanna Kekäläinen ja Janne Marja-aho. Kuva: Uupi Tirronen

Kekäläinen & Companyn teos Parvi – Flock ensi-iltaan Kansallismuseossa

Museot

Koreografi Sanna Kekäläisen ja Kekäläinen & Companyn uusimman teoksen kantaesitys nähdään syksyllä Kansallismuseossa. Teos asettaa meidät, ihmiset, pohtimaan voimmeko hyväksyä olevamme vain osa ekosysteemiä vai tuleeko ihmisestä maapallon ja kaikkien parvien tuhoaja.

Tanssi on ikiaikaista, elävää, alati muuttuvaa ja vuoropuhelulle altistavaa ja pakottavaa. Kulttuuriperintöä, jota Kansallismuseo hengittää paitsi rakennuksena myös sisältöinä näyttelyistä tapahtumiin.

"Kansallismuseoon kuuluu historiallisten esineiden, aineellisen kulttuuriperinnön, rinnalle myös aineeton kulttuuriperintö, esittävä taide, ja tässä tapauksessa nykytanssi. Kansallismuseo haluaa sisällöillään ja ohjelmistollaan ottaa kantaa tämän ajan yhteiskunnallisiin ja globaaleihin kysymyksiin, kuten luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Oikeastaan meillä on siihen velvollisuus", kuvailee Suomen kansallismuseon tapahtumatuottaja Viktor Sohlström.

Kekäläinen & Companyn Parvi – Flock saa kantaesityksensä 29. syyskuuta Kansallismuseossa. Viime vuosina yleistyneen käsityksen mukaan maapallolla on siirrytty kokonaan uuteen geologiseen aikakauteen, antroposeeniin, jossa ihminen vaikuttaa Maan geologiaan, ekosysteemeihin ja ilmastoon ennennäkemättömällä tavalla. Parvi on teos tästä aikakaudesta ja sen olennoista ja luontokappaleista. Se havainnoi elollisten olentojen elämän ja toimintojen samankaltaisuuksia ja tarkkailee niiden väsymätöntä aherrusta elannon hankkimiseksi ja elämän mahdollistamiseksi. Teos muodostuu kahdesta osasta, jotka ovat nimeltään Ääni ja Parvi, jotka esitetään Kansallismuseon Auditoriossa ja Ateljeessa.

"Kansallismuseo toimii esihistorian ja historian paikkana erinomaisena metaforana teokselle. Kansallismuseossa jatkumo, elämän virta ja ihmisten ja olioiden liittyminen yhteisöönsä on läsnä ja esillä koko ajan. Työryhmämme on ollut inspiroitunut juuri tästä kerroksellisuudesta, jonka museossa aistii", Sanna Kekäläinen kertoo.

Maapallolla parhaillaan vallitseva antroposeenin aikakausi puhuttelee vahvasti Kekäläinen & Companya. Uuden teoksen lisäksi teemaa on käsitelty If I Would Lose My Voice -teoksessa, joka sai ensi-iltansa Kansallisteatterissa elokuussa 2020.

Esitykset jatkuvat 17. lokakuuta saakka. Liput ovat varattavissa nyt verkossa.

Kekäläinen & Companyn perustaja, koreografi-ohjaaja Sanna Kekäläinen on nykytanssin kiistaton edelläkävijä Suomessa. Urallaan Kekäläinen on luonut yli 70 näyttämöteosta, joita on esitetty niin kotimaassa kuin ulkomailla. Hänen teoksensa laajentavat käsitystä tanssiteoksesta yhdistäen filosofiaa, sukupuolen problematiikkaa, feminismiä, tekstejä sekä konseptuaalista ajattelua vahvasti fyysiseen ja ainutlaatuiseen liikekieleen.

Kekäläinen & Company verkossa.