01 WEB Sanna Lehto Seurasaari014

Kesäleirit Kansallismuseossa ja Seurasaaren ulkomuseossa

Kansallismuseossa ja Seurasaaren ulkomuseossa on tarjolla tänä kesänä historiaa, leikkiä ja taidetta hauskalla tavalla yhdistäviä kesäleirejä lapsille. Leirejä on yhteensä kolme, ja ne järjestetään yhdessä Seikkailutaidekoulun kanssa. Leirit sopivat lapsille, jotka ovat ehtineet käydä ensimmäisen luokan. Ilmoittautuminen leireille alkaa perjantaina 10.2. klo 10.

Seurasaaren ulkomuseossa järjestetään tänä kesänä yksi päiväleiri maanantaista perjantaihin 5.-9.6.2023. Kansallismuseossa on tarjolla kaksi päiväleiriä kesäkuussa: maanantaista perjantaihin 12.-16.6.2023 sekä maanantaista torstaihin 19.-22.6.2023. Ilmoittautumaan pääsee tästä linkistä.

Seurasaaren ulkomuseon kesäleiri

Seurasaari museotaloineen on lapsiperheiden suosiossa. Kesällä 2023 Seurasaaren ulkomuseo järjestää yhteistyössä Seikkailutaidekoulun kanssa lapsille oman kesäleirin, jossa leikitään, tehdään kuvataidetta, liikutaan ulkona ja tutkitaan vihreää saarta seikkailuretkillä. Leiri järjestetään maanantaista perjantaihin 5.-9.6.2023.

Leirillä Seurasaaresta tulee lasten oma valtakunta, ja päivät vietetään pääosion ulkona saaren kesäisessä vihreydessä. Lapset pääsevät tutustumaan ulkomuseossa omin päin sekä oppaan seurassa satoja vuosia vanhoihin ja aitoihin rakennuksiin: punamultataloihin, aittoihin, savupirtteihin ja torppiin.

Vanhat rakennukset ja luonto inspiroivat tekemään ulkona monenlaista hauskaa ja leikkisää taidetta: Ulkomuseon taloista tehdään oma pienoiskylä, ja lisäksi rakennetaan majoja. Seurasaaren luonto on mitä otollisin aarrekarttojen piirtämisen opettelulle. Lisäksi tehdään ikiomat ruokokynät.

Seikkailutaideleiri sopii monenlaisille lapsille. Tervetuloa viettämään hauska kesälomaviikko Seurasaareen!

• Seurasaaren päiväleiri on ma-pe 5.-9.6.2023 klo 9–15
  • Ilmoittautuminen alkaa pe 10.2.2023 klo 10.00. Ilmoittaudu tästä. Ilmoittautuminen on sitova. Leiri maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Paikka: Seurasaari, Helsinki
  • Leiri sopii 7–11-vuotiaille (ensimmäisen koululuokan tulee olla käytynä)
  • Hinta 210 €. Leirin hintaan sisältyy lounas.

Kokemuksia vuoden 2022 Seurasaaren Seikkailutaideleiriltä:

”Oli kiva, että lapselle löytyi leiri, jossa yhdistyivät ulkoaktiviteetit ja taiteilu. Oli ilo huomata, että lapsi lähti hyvillä mielin ja innoissaan joka päivä kohti Seurasaarta.”

”Maailman paras leiri, ihanat ohjaajat ja ruokakin oli tosi hyvää. Tekeminen oli mielekästä. 5/5!!”

Kansallismuseon kesäleiri

Kesällä 2023 Kansallismuseo järjestää yhteistyössä Seikkailutaidekoulun kanssa lapsille kaksi kesäleiriä, joissa leikitään, tehdään kuvataidetta, ulkoillaan Kansallismuseon vihreässä puistossa sekä tutkitaan museota seikkailuretkillä. Leirit pidetään kesäkuussa 16.6.2023 ja 19.-22.6.2023.

Kansallismuseon leireillä museoon tutustutaan niin sisältä kuin ulkoakin: lapset pääsevät seikkailemaan museon näyttelyissä, jonka jälkeen he tekevät omia taideteoksiaan kaiken museossa näkemänsä ja kokemansa innoittamina. Leireillä ulkoillaan myös paljon päivänpaisteessa Kansallismuseon suojaisassa ja vihreässä puistossa.

Kansallismuseon näyttelyt sekä linnamainen arkkitehtuuri ruokkivat pikkuisten mielikuvitusta – paikka on kuin tehty leikkisälle taiteen tekemiselle! Historia ja kulttuuriperintö tulevat lähelle lapsia, kun he kiertelevät museossa, tekevät jättimaalauksia ja rakentavat Kansallismuseon puistoon judendtyyliä henkivän majan. Jännittäviä ovat myös aarreleikit, joissa ihmetellään, löytyyköhän museon pihasta jotain piilotettua.

Kansallismuseon kesän vaihtuva näyttely, Kesytön taide, sopii myös leirin taideohjelmaan täydellisesti: se innostaa lapsia kesyttömään, villiin ja mielikuvitukselliseen taiteen tekemiseen.

Seikkailutaideleiri sopii monenlaisille lapsille. Tervetuloa viettämään hauska ja monipuolinen kesälomaviikko Kansallismuseossa!

• Kansallismuseossa järjestetään kesäkuussa kaksi päiväleiriä
  • ma-pe 12.-16.6.2023 klo 9–15 (5 pv), hinta 210 €
  • ma-to 19.-22.6.2023 klo 9–15 (4 pv), hinta 180 €
  • Leirin hintaan sisältyy lämmin lounas ja välipala.
  • Paikka: Kansallismuseo, Mannerheimintie 34, Helsinki
  • Leiri sopii 7–11-vuotiaille (ensimmäisen koululuokan tulee olla käytynä)
  • Leirin opettajat Satu Sipilä ja Verna Kuntsi ovat Seikkailutaidekoulusta ja päteviä kuvataideopettajia (TaM).

Sanna Valoranta-Saltikoff, museolehtori
sanna.valoranta-saltikoff@kansallismuseo.fi