Ihminen ja luonto ‒ Luca Bertin valokuvia 2000-luvun suomalaisesta maaseudusta Kansallismuseossa 8.6.-2.9.2018

Näyttelyt

Näyttely on taiteellinen ja etnografinen valokuvadokumentti Suomen maaseudun maisemista ja asukkaista. Se on muotokuva Suomen maaseudun piirteistä kaupungistumisen jälkeen, keskittyen perinteiseen arkkitehtuuriin, kulttuurimaisemaan ja ihmisten arkipäivään.

Luca Berti on ajatellut ja kehittänyt projektia matkana Suomen läpi Pohjanmaalta Lappiin ja Karjalasta etelärannikolle. Itse matkan hän teki kesäkuussa 2016, ja suunnitteilla on uusia matkoja. Taiteilija ottaa vain mustavalkoisia valokuvia filmille ja huolehtii koko prosessista aina hankkeen suunnittelusta varsinaiseen kenttätyöhön ja valokuvaukseen ja lisäksi kehittää negatiivit ja ottaa hopeagelatiinivedokset pimiössä sekä kuratoi näyttelyt ja kirjat.

Firenzessä syntynyt ja kasvanut Luca Berti (1978) on työskennellyt vapaana taidevalokuvaajana Kööpenhaminassa vuodesta 2006 lähtien. Hän tekee yhteistyötä Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan, Viron, Latvian ja Italian kansallisten ja alueellisten museoiden kanssa useissa etnografisissa ja taiteellisissa projekteissa.

Näyttelyssä on 37 valokuvaa Suomesta ja 10 Virosta ja se on esillä Kansallismuseon pop up -tilassa 8.6.–2.9.2018, jonne on vapaa pääsy.

Näyttelyyn yhteydessä ilmestyy julkaisu LUCA BERTI Man and Nature, Photographs from the Finnish Countryside / LUCA BERTI Ihminen ja luonto, Valokuvia Suomen maaseudulta (PARVS) hinta 25 euroa. Julkaisu on myynnissä Kansallismuseon museokaupassa.

Lisätietoja
Näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 336 362

Mediakuvat

KANSALLISMUSEO