Luvassa riemukkaan pinkki kevät – Kansallismuseoon iso kansainvälinen Barbie-näyttely

Barbie – The Icon -näyttely tuo 450 Barbie-nukkea Kansallismuseoon huhtikuussa. Näyttelyssä kuljetaan tämän maailmankuulun ikonin jalanjäljissä vuodesta 1959 aina tähän päivään asti.

Kansallismuseoon 27.4.–26.8.2018 esille tuleva näyttely tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua Barbien monipuoliseen maailmaan. Tätä ennen Mattelin tuottama näyttely on nähty vain Roomassa, Milanossa ja Madridissa.

”Näyttely on elämys historian, mielikuvitusmaailman sekä muodin ja pop-kulttuurin ystäville. Luvassa on pinkkiä leikin riemua sekä täyttä asiaa Barbie-ilmiöstä”, sanoo näyttelypäällikkö Minerva Keltanen.

Näyttely onkin kutkuttava sekoitus asiasisältöä ja viihdettä: toisaalta se käsittelee Barbie-nuken historiaa sekä naisen aseman ja kauneusihanteiden muutosta. Toisaalta näyttely taas tarjoaa tunnistamisen iloa ja nostalgiamatkan lapsuuden leikkeihin.

Näyttelyn yli 400 nukkea kertovat, kuinka Barbie on houkutellut lapsia leikkeihin jo yli 57 vuoden ajan. Erilaiset lapset löytävät laajasta joukosta kukin itseä puhuttelevan nuken, sillä nukkejen asusteissa ja ulkonäössä on mistä valita: Barbieita löytyy erikokoisia ja erivärisiä, ja ammatteja on tarjolla yli 180 aina pelinkehittäjästä astronauttiin.

Muodin ystäville näyttely on ehdoton vierailukohde, sillä Barbie on ikoni, joka inspiroi niin muotisuunnittelijoita kuin taiteilijoitakin. Näyttelyssä nähdään muun muassa Oscar de la Rentan ja Karl Lagerfeldin Barbielle suunnittelemat asut. Lisäksi esillä on harvinaisempia silkstone-keräilynukkeja, joiden huolella kootut asukokonaisuudet ovat suoraan catwalk-näytöksistä. Pukuloistoa tarjoilevat myös eri maiden kansallispukuihin sonnustautuneet Barbiet.

Barbie juhlistaa myös maailmanluokan diivoja – Kleopatralla, Marilyn Monroella ja Shakiralla on olemassa omat näköisnukkensa. Näiden lisäksi näyttelyssä pääsee ihailemaan myös Grace Kellyä ja Marie Antoinettea. Kuuluisuuksien lisäksi esillä ovat myös Barbien tutut ystävät, perheenjäsenet ja tietysti Ken!

Barbie – The Icon -näyttelyyn liittyy samanniminen julkaisu, jota myy Kansallismuseon museokauppa. Julkaisu on Massimiliano Capellan kuratoima.

Näyttelyn kuratoi Massimiliano Capella ja tuottaa 24 Ore Cultura yhteistyössä Mattelin ja Kansallismuseon kanssa.

Tule ja löydä satumainen Barbien maailma!

Näyttely
Barbie – The Icon Kansallismuseossa 27.4. – 26.8.2018
Pääsymaksut: Aikuiset 15 €/ Alennuslippu 11 €/ Museokortilla ja Helsinki cardilla 3 € / alle 18-vuotiaat ilmaiseksi

Lisätietoja