Museo tet verkkoon

Vietä ikimuistoinen TET-viikko Kansallismuseossa

Museot

Kansallismuseo tarjoaa historiasta, tarinoista ja taiteesta kiinnostuneille 8.- ja 9.-luokkalaisille tilaisuuden tutustua monipuolisesti museotyöhön perusopetukseen kuuluvalla työelämääntutustumisjaksolla. Uudenlainen museo-TET toteutetaan Suomen kansallismuseossa museokohteista ensimmäisenä Kansallismuseossa Helsingissä.

Ensimmäiset kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset oppilaat aloittavat TET-jakson Kansallismuseossa marraskuussa 2022, seuraavat kevätkaudella 2023. Vuoden aikana noin kuusi oppilasta voi suorittaa museo-TET:n Kansallismuseossa.

Työelämään tutustumisviikolla harjoittelija pääsee muun muassa töihin asiakaspalveluun, seuraamaan apuoppaana opastuksia, tuottamaan sisältöä museon sosiaalisen median kanaviin sekä tutustumaan museon ainutlaatuisiin historiallisiin kokoelmiin. TET-harjoittelijalle tarjotaan työpäivän aikana lounas.

“Suomen kansallismuseon museo- ja nähtävyyskohteissa on ollut TET-harjoittelijoita ennenkin, mutta nyt olemme räätälöineet koululaisille opetussuunnitelmaan kirjattua tukevan laajemman harjoitteluohjelman kuin vain yhteen toimenkuvaan tutustumisen. TET-harjoittelu Kansallismuseossa tarjoaa nuorelle näköalaa historiaan, tähän päivään ja tulevaisuuteen”, museolehtori Sanna Valoranta-Saltikoff Suomen kansallismuseosta sanoo.

Tettiläiset saavat harjoittelustaan työtodistuksen ja rohkaisevan kokemuksen kulttuuriperintötyöstä.

Museo-TET:n hakuojeet verkossa.