Kuva: Matias Kolppo / EMG

Musiikkimuseo Fame kunniagallerian isännäksi: SUOMEN MUSIIKILLE OMA HALL OF FAME

Museot

Musiikkimuseo Fame on perustanut yhteistyössä musiikkialan organisaatioiden kanssa Suomen musiikille oman kunniagallerian. Suomen musiikin Hall of Fame -valintakomitea julkaisi tiistaina 2.10.2018 kymmenen ensimmäisestä 14 nimetystä suomalaisen musiikin legendasta. Loput neljä valittua kerrotaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Julkistetuista yksi on 1925 perustettu orkesteri. Loput yhdeksän on henkilöitä, joista kahdeksan on edesmenneitä.

Valituista julkistustilaisuutta juhlistivat läsnäolollaan kuudella vuosikymmenellä suomalaisia viihdyttänyt yhä esiintyvä iskelmätähti Katri Helena sekä Suomen vanhimman viihdeorkesterin Dallapén nykyinen solisti Juha Hostikka. Edesmenneistä kunniagallerian jäsenistä 1930-luvulla uransa aloittaneilla iskelmäkuninkailla Georg Malmsténilla ja Olavi Virralla on myös Dallapén kanssa yhteistä historiaa. Malmstén johti orkesteria ja toimi sen solistina. Virta puolestaan teki useita kymmeniä levytyksiä Dallapén säestyksellä.

Kunniagallerian kansainvälisesti tunnetuin hahmo on vuosisadan suomalaiseksi kulttuuripersoonaksi yleisön äänestämä säveltäjämestari Jean Sibelius. Hänen musiikillaan on ollut keskeinen merkitys Suomen kansallisen identiteetin luojana. Sibeliuksen ohella suomalaisista säveltäjäsankareista kunniagalleriassa ovat mukana kansanmusiikin uranuurtaja Konsta Jylhä ja iskelmätaivaan moniosaaja Toivo Kärki, jonka aisaparina tunnettu sanoittajamestari Reino ”Repe” Helismaa kuuluu myös valittujen musiikin suuruuksien joukkoon. Omien taiteenlajien todelliset uranuurtajat, Pariisin primadonnaksi kutsuttu oopperalaulaja ja suomalaisen oopperan pioneeri Aino Ackté sekä Suomi-rockin kulmakivenä tunnettu runoileva tekstitaituri ja lauluntekijä Juice Leskinen, laajentavat musiikin kunniagallerian ulottuvuuksia seuraavia valintoja odotellessa.

OSAKEANTI JULKI VUOSI ENNEN AVAJAISIA

Rakenteilla oleva moderni Musiikkimuseo Fame avaa ovensa vuoden kuluttua Pasilan aseman yhteyteen valmistuvan kauppa- ja elämyskeskus Triplan vetonaulana. Musiikin kunniagalleria saa arvoisensa puitteet museon sydämessä, missä historia ikään kuin herää henkiin uuden teknologian saattelemana. Virtuaalinen ja lisätty todellisuus tarjoavat museovieraalle ennen kokemattomia interaktiivisia musiikkielämyksiä, joita täydentää monipuolinen teemaravintola terasseineen.

Suomen musiikin kunniagallerian ensimmäisten nimitysten julkistus toimi lähtölaukauksena myös Musiikkimuseon Famen osakeannille, jolla haetaan osakkaita kaupallisin tavoittein toimivalle uudenlaiselle museolle. Myös yhteistyökumppaneilla on keskeinen rooli toiminnan kannattavuuden varmistamisessa. Musiikkimuseon kohderyhmänä ovat sekä kotimainen yleisö että ulkomaalaiset turistit. Museokonsepti ja sen sisällä oleva moderni suomalainen äänentoisto- ja tietokonesimulaatiotekniikka on suunniteltu kansainväliseksi vientituotteeksi.

Suomen kansallismuseo ja Helsingin kaupunginmuseo ovat tiiviisti mukana projektissa tuoden museoalan huippuosaamisen sisällön suunnitteluun ja toteutukseen. Myös Helsingin kaupunki tukee hanketta.

Musiikkimuseon kaupallisiksi kumppaneiksi ovat jo liittyneet L-Fashion Group (Luhta, Aleksi13, Top Sport ja Your Face brändimyymälät Triplassa) pääyhteistyökumppanina sekä muina yhteistyökumppaneina Bauer Media (radioasemat, mainonta ja sisällöt), Grano/Grano Diesel (mainonta ja painotuotteet), Kanresta (ravintolapalvelut), Lippupiste (pääsylippujen myynti), Securitas (turvapalvelut) ja Sponsor Insight (tutkimuspalvelut). Hankkeen teknologiakumppaneita ovat puolestaan Bright Group (AV), Genelec (audio- ja ääniteknologia) ja TeaTime Research (VR-teknologia).

Lisätietoja:
Jukka Suomela, viestintäjohtaja, Musiikkimuseo Fame, 0400 617761, jukka.suomela@musiikkimuseofame.fi
Jere Jäppinen, sisältöjohtaja, Musiikkimuseo Fame,050 325 5440, jere.jappinen@hel.fi
Mikko Vanni, hallituksen puheenjohtaja, Musiikkimuseo Fame, 0400 422751, mikko.vanni@fmhof.fi