Mökki Museovirasto
Valitun kesämökin mukana Seurasaaren ulkomuseoon siirtyisivät sen tunnelma ja tarinat. Kuva: Museovirasto

Seurasaaren ulkomuseoon etsitään nyt kesämökkiä

Museot

Suomalainen mökkeilykulttuuri on elävää kulttuuriperintöä, johon suomalaisilla on tärkeä suhde. Vuodesta 2026 alkaen suomalainen mökkikulttuuri on osa Suomen kansallismuseon kohteisiin kuuluvaa Seurasaaren ulkomuseota. Mökkirakennusta etsitään avoimella haulla kesän ja syksyn aikana.

Seurasaaren ulkomuseo kattaa kolmanneksen kansanpuistoksi 1880-luvulla perustetun Seurasaaren pinta-alasta. Museoalueen 88 rakennusta on tuotu Helsinkiin eri puolilta Suomea, ja ne edustavat suomalaista rakennus- ja asumiskulttuuria 1600-luvulta 1900-luvulle. Kaunis ulkoilusaari houkuttelee nauttimaan miljööstä ja luonnonrauhasta.

Kesämökin myötä ulkomuseo esittelee suomalaista mökkeilykulttuuria ensimmäisenä museona Suomessa pysyvän kesämökin ja pihapiirin myötä. Seurasaaressa sijaitsevaan Suomen suurimpaan ulkomuseoon tuodaan uusi rakennuskokonaisuus 40 vuoden tauon jälkeen.

Liki jokaisella suomalaisella on kokemus mökkeilystä – oli kyse omasta, suvun tai ystävän mökistä – ja se on elävää kulttuuriperintöä, johon suomalaisilla on lämmin suhde. Pandemian aikana mökkeilyn suosio on kasvanut entisestään.

”Ajankohta tämän ilmiön tallentamiseen ja esittämiseen museokontekstissa tuskin voisi olla oikeampi. Meitä lämmittää erityisesti myös ajatus saada esitellä kesämökkikulttuuria kaupunkilaisille ja matkailijoille, jotka vaikkapa lomallaan eivät ehdi maaseudulle tai mökki-Suomeen”, Seurasaaren ulkomuseon intendentti Mikko Teräsvirta Suomen kansallismuseosta kertoo.

Kesämökin haku käynnistyy

Suomalaista mökkeilyä esittelevä kokonaisuus, mökkipihapiiri rakennuksineen, on tarkoitus avata yleisölle vuonna 2026. Seurasaaren kesämökkiä etsitään nyt avoimella haulla. Mökki valitaan syksyllä 2021, jotta kaavoittaminen päästään aloittamaan loppuvuodesta. Mökki siirretään Seurasaareen keväällä 2024 ja liitetään samalla osaksi museon rakennuskokoelmaa.

Seurasaareen etsitään tavallista suomalaista kesämökkiä, joka on vapaa-ajanasunnoksi sodan jälkeen rakennettu, ja ollut käytössä aivan viime vuosiin asti.

”Meitä kiinnostaa käytössä ollut ja aikaa sekä elämää nähnyt mökki. Rakentamisen tavalla ei ole merkitystä, mutta mökki saa kantaa mukanaan tarinoita ja muistoja ajalta, jolloin se on ollut käytössä. Mökki voi olla esimerkiksi jostakin syystä tarpeettomaksi jäänyt, uuden mökin alta väistyvä, ja sille olisi nyt luvassa uusi elämä ulkomuseossa. Mökin tunnelma ja sen tarinat siirtyisivät siirron mukana museokävijöiden iloksi ja inspiraation lähteeksi rantatontille Seurasaareen”, Teräsvirta kuvailee.

Hakemuksia toivotaan verkkolomakkeella, postitse ja meilitse 1.10.2021 asti.

Lisätietoa mökkihausta verkkosivulta: https://www.kansallismuseo.fi/fi/seurasaarenulkomuseo/seurasaaren-kesamokki