Prideliput Museo
Sateenkaariliput liehuvat Kansallismuseossa Pride-viikon kunniaksi. Kuva: Museovirasto

Suomen historiaa sateenkaaren väreissä

Museot

Marraskuussa vietetään sateenkaarihistoriakuukautta. Sen tavoitteena on tehdä näkyväksi historiaa seksuaalivähemmistöjen näkökulmasta. Kansallismuseo juhlistaa sateenkaarihistoriakuukautta tuomalla audiokierrosten valikoimaansa sateenkaarikierroksen. Kierroksella tarkastellaan suomalaista LHBTIQA-historiaa ja -kulttuuria seitsemän museoesineen kautta.

Kansallismuseo toimi vuosina 2019 ja 2020 Helsinki Priden päätapahtumapaikkana, Pride Housena. Kansallismuseo haluaa nostaa Suomen historiaa esille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kulttuuriperinnön näkökulmasta tarjoamalla sateenkaariaudiokierroksen Kansallismuseon pysyviin näyttelyihin. Nyt toteutettu audiokierros on osa pitkäjänteistä työtä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen yhteisen kulttuuriperinnön esiintuomiseksi, edistämiseksi ja tunnustamiseksi. Moninaisuus on ollut läsnä kaikkina aikoina kaikissa kulttuureissa ja yhteiskuntaluokissa, ja Kansallismuseona tunnistamme vastuumme tämän esiintuomisessa ja tunnustamisessa.

Sateenkaaren tällä puolen -kierros tarjoaa kävijälle mahdollisuuden katsoa toisin tuttua historiakuvastoa. Kierroksella avataan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kulttuuriperintöä seitsemän esineen kautta, jotka tunnistaa näyttelyssä sateenkaarikuviollisesta tagista.

Teksteistä vastaa taide- ja kulttuurihistorioitsija Oscar Ortiz-Nieminen.

Lisäksi Suomen kansallismuseon YouTube-kanavalta löytyy Sateenkaareva historia -videoita, joissa kuullaan muun muassa homoseksuaalisuuden dekriminalisoinnin historiasta tutkija, tietokirjailija Sandra Hagmanilta, historiantutkija Riikka Taavetin pohdintaa historian tulkintojen merkityksestä Suomen moninaisen menneisyyden esittämisessä sekä keskustelu representaatioiden merkityksestä sateenkaarihistorialle.

Taustaa ja ohjeistusta
sateenkaarihistoriakuukaudesta.