Rouva Jenni Haukion aloitteesta syntynyt Pieniä tarinoita -kampanja täyttää tulevaisuuden uhkakuvien sijaan toivolla. Kuva: Soile Tirilä, Museovirasto.

Suomen kansallismuseo mukana yhteistyökumppanina UNICEFin ja kirjailijoiden Pieniä tarinoita -kampanjassa

UNICEFin suojelijan, rouva Jenni Haukion aloitteesta syntynyt Pieniä tarinoita -kampanja käynnistyy tänään osana Lapsen oikeuksien viikkoa. Kampanjassa kirjailijat toimivat viestinviejänä lapsen oikeuksien puolesta. Kampanjan lanseeraustilaisuus pidettiin Kansallismuseolla.

Pieniä tarinoita -kampanja kutsuu luomaan pieniä tarinoita, joissa tulevaisuus täyttyy uhkakuvien sijaan toivolla.

– Tässä maailmantilanteessa monen lapsen ja nuoren ajatuksia tulevaisuudesta varjostavat kriisit ja uhkakuvat. Tarinoiden voima paremman ja toiveikkaamman tulevaisuuden rakentamisessa voi olla lukijalle käänteentekevä, sanoo rouva Jenni Haukio.

Osana Pieniä tarinoita -kampanjaa joukko Ukrainasta Suomeen paenneita lapsia ja nuoria on kirjoittanut omista unelmistaan ja tulevaisuuden toiveistaan. Lapset osallistuivat Suomen kansallismuseon ja UNICEFin järjestämään kirjoitustyöpajaan lokakuussa.

– Museo on luonteva paikka tarinoille. Ne yhdistävät meitä toisiimme ja luovat siltoja sukupolvien ja erilaisten kulttuurien välille. Haluamme olla kampanjassa mukana tuomassa toivoa ja tulevaisuuden uskoa lapsille ja nuorille, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Viime kesänä kaikkiaan 180 Ukrainasta sotaa Suomeen paennutta lasta osallistui Kansallismuseossa järjestetyille kesäleireille. Idea ukrainalaislapsille tarjotusta toiminnallisesta avusta syntyi Tukholmassa, jossa hyväntekeväisyysjärjestö Beredskapslyftet järjesti ensimmäisen leirin yhteistyössä Nordiska Museetin kanssa. Kesäleirien tuominen Kansallismuseoon lähti rouva Jenni Haukion ajatuksesta.

– Tänä syksynä järjestetty kirjoitustyöpaja oli näille lapsille luonteva jatko yhdessä olemiseen ja tekemiseen. Samalla oli koskettavaa huomata, että vaikeasta tilanteesta huolimatta lapsilla säilyy kyky unelmoida ja toivoa. Parhaimmillaan taide ja kulttuuri voivat antaa tunteen siitä, asiat ovat yhteisiä ja jaettavissa, Suomen kansallismuseon yleisösuhdepäällikkö Hanna Forssell sanoo.

Tarinoista kokonainen kirja

Kampanjan teksteistä syntyy myöhemmin Otavan ja WSOY:n kanssa yhteistyössä julkaistava teos. Mukana kampanjassa on joukko Suomen eturivin kirjailijoita: Jukka Behm, Siiri Enoranta, Magdalena Hai, Kaisa Happonen, Koko Hubara, Maaret Kallio, Tuula Kallioniemi, Minna Kivelä, Siri Kolu, Hannele Lampela, Jussi Lehmusvesi, Roope Lipasti, Sari Luhtanen, Anniina Mikama, Paula Noronen, Timo Parvela, Elina Pitkäkangas, Terhi Rannela, Elina Rouhiainen, Laura Ruohonen, Veera Salmi, Nadja Sumanen, Jani Toivola, Tuutikki Tolonen ja Maria Turtschaninoff.

– Oli sekunnissa selvää, että haluan olla mukana tässä tärkeässä ja koskettavassa kampanjassa. Jokaisen lapsen on voitava kokea, että hän voi tavoittaa turvaa arjessaan ja että hänellä on oma tärkeä paikkansa unelmineen myös tulevaisuuden näkymissä, sanoo kouluttajapsykoterapeutti Maaret Kallio.

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on oikeus tasa-arvoon, turvallisuuteen, terveyteen ja koulutukseen. Lapsen oikeudet ovat pohja hyvälle elämälle ja niiden toteutumisesta kannattaa unelmoida.

– Tarinoiden voima näkyy tässä ajassa selkeämmin kuin pitkään aikaan. Ei ole sattumaa, että Venäjällä tällä hetkellä kielletään sanoja ja muokataan jo kerrottua. Siksi meillä lastenkirjailijoilla on juuri nyt aivan erityinen tehtävä, sillä tarinoita toivosta ja rakkaudesta tarvitaan lisää, sanoo kirjailija Hannele Lampela.

UNICEF haastaa kaikkia julkaisemaan omissa sosiaalisen median kanavissaan #PieniäTarinoita toiveikkaasta tulevaisuudesta ja kertomaan, millaisen tulevaisuuden haluaisi lapsille.