Plan af sjöslaget i Svensksund den 9 july 1790 kuvaaja taru laakkonen Suomen merimuseo kopio
Kehystetty kartta, jossa merkittynä Ruotsin ja Venäjän laivastojen alusten ryhmittäytyminen Ruotsinsalmen toisen meritaistelun aikana (1790). Suomen merimuseon kokoelmat. Kuva: Taru Laakkonen / Suomen merimuseo

Suomen merimuseolle merkittävä aineistoluovutus

Kokoelmat

Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistys ry luovuttaa 5. marraskuuta Suomen merimuseolle Ruotsinsalmen linnoituskaupunkiin, eli nykyiseen Kotkaan ja sen merelliseen historiaan liittyvää arvokasta aineistoa.

Luovutuksen arvokkaimpia aineistoja ovat brittiluutnantti Henry B. Kingin kuusi litografiamenetelmällä tekemää taideteosta vuodelta 1856, joissa kuvataan brittilaivaston toimia Suomenlahdella Krimin sodan (1853–1856) aikana. Litografioissa esitetään muun muassa Ruotsinsalmen linnoituskaupungin tuhoamista. Henry B. King työskenteli brittialus HMS Magiciennellä, joka osallistui tuhotöihin. Yksi arvokkaimmista luovutuksista on myös Ruotsinsalmen toisen meritaistelun (1790) alkuperäinen kartta. Alkuperäisenä säilyneeseen ja siksi harvinaiseen ruotsalaiskarttaan on merkitty Ruotsin ja Venäjän laivastojen alusten ryhmittäytyminen taistelun aikana.

Suomen merimuseolle luovutetaan myös London Illustrated News -lehden sidotut vuosikerrat 1855, 1856 ja 1857, Zacharias (Sakari) Topeliuksen Finland framstäldt i teckningar -kirja vuodelta 1845 sekä Erkki Sandbergin satama-aiheinen akvarelli vuodelta 1985.

”Yhdistyksemme on hankkinut lahjoitettavat esineet ostamalla ne niin Suomesta kuin ulkomailta useiden vuosikymmenten aikana. Haluamme nyt saada lahjoittamamme aineiston arvoiseensa paikkaan. Toivomme, että esineet pääsisivät jossain vaiheessa kellarista päivänvaloon”, Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistys ry:n puheenjohtaja Kari Alanko sanoo.

”Luovutus on kokonaisuutena kulttuurihistoriallisesti arvokas, ja Suomen merimuseo on sille luonnollinen tallennuspaikka. Ajankohtaista osuvuutta lisää vielä litografioiden ja kartan yhteys Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttelyymme”, Suomen merimuseon kokoelmista vastaava intendentti Timo-Tapani Kunttu kertoo.

Kotkan Suomalaisten Yksityiskoulujen Kannatusyhdistys ry perustettiin vuonna 1895 vauhdittamaan ylemmän suomenkielisen kouluasteen perustamista Kotkaan ruotsinkielisen opetuksen rinnalle. Yhdistys rakensi Kotkaan kaksi koulutaloa ja perusti kaksi koulua, joista Kotkan Lyseo on toiminnassa edelleen. Yhdistys toimii nykyisin pääasiassa kulttuurirahastona.

Suomen merimuseossa voi tutustua Kohtalona Ruotsinsalmi -perusnäyttelyyn museon aukioloaikoina tiistaista sunnuntaihin klo 10–17, keskiviikkoisin 1.11. alkaen myös klo 20 asti.