Syyslomaohjelmaa Kansallismuseossa 19.–24.10.

Näyttelyt, Museot

Kansallismuseo järjestää monipuolista ohjelmaa koko perheelle pääkaupunkiseudun koulujen syyslomaviikolla 19.–24. lokakuuta 2021.

Kansallismuseo tarjoaa perheille suunnattua erityisohjelmaa syys-, joulu- ja talvilomakausilla. Tänä syksynä syyslomaviikolla saa kiivetä Kansallismuseon torniin, tutustua museoon erilaisten opastusten kautta sekä osallistua nonstop-työpajaan, jossa askarrellaan kuninkaallisia kruunuja.

”Tavoitteenamme on tuoda elävyyttä museoon sekä tarjota lapsiperheille historiasta ja kulttuurista inspiroitunutta lomatekemistä matalalla kynnyksellä. On hienoa, jos museovierailusta jää positiivinen muistijälki sekä inspiraatio tulla museoon toistekin”, museolehtori Sanna Valoranta-Saltikoff kertoo.

Syyslomaviikon tapahtumat

Kansallismuseon salapoliisit - koko perheen avoin opastus museoon
Ti–pe 19.–22.10. klo 12.00
La 23.10. klo 14.30
Ratkaise oppaan kanssa menneisyyden mysteerit ja selvitä vihje tulevaisuudesta! Perheiden omalla kierroksella tutustutaan leikillisesti Suomen historiaan museoesineiden avulla. Kierroksella kuljetaan Kansallismuseon näyttelysaleissa ja portaikoissa. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Alle 18-vuotiaat pääsevät museoon maksutta. Lapsilla tulee olla mukana oma huoltaja. Jos haluat varmistaa pääsysi opastukselle, voit ilmoittautua etukäteen sähköpostitse skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Voit myös tiedustella vapaita paikkoja kassalta museoon saapuessasi.

Kiipeä Kansallismuseon torniin
Ti–su 19.–24.10. klo 14.00 ja 16.00
Tornin rappuset ovat jyrkät, joten vierailu ei sovi liikuntaesteisille, pienille lapsille tai korkeanpaikan kammoisille. Hinta 5 € + museon sisäänpääsylippu. Kierrokselle mahtuu 10 henkilöä. Varmista paikkasi kierroksella ja ilmoittaudu etukäteen sähköpostitse skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Vapaita paikkoja voi tiedustella myös lippukassalta saman päivän aikana.

Kruunupaja, nonstop
Kansallismuseon Ateljee (2. krs.)
To–su 21.–24.10. klo 11.00–17.00 (nonstop)

Suomea on hallinnut moni kuningas, kuningatar, keisari ja keisarinna. Itsenäiseen Suomeenkin haluttiin kuningas, mutta päädyttiin lopulta presidenttiin. Pääkaupunkiseudun syyslomaviikon työpajassa voit leikkiä kuninkaallista ja askarrella itsellesi oman kruunun. Omatoimipaja sisältyy museon pääsylipun hintaan, ilmainen sisäänpääsy alle 18-vuotiaille.

Keskiviikon after work -opastus: Arkkitehtuurin helmi
Ke 20.10. klo 16.15
Tutustu Herman Geselliuksen, Armas Lindgrenin ja Eliel Saarisen luomaan arkkitehtuurin helmeen! Kierros kulkee sään salliessa myös ulkotiloissa. Opastus tarkentaa katsetta Kansallismuseon arkkitehtuuriin ja kertoo Kansallismuseon historiasta. Kierros kulkee sään salliessa myös ulkona. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät museon pääsylipun hintaan. Varmista paikkasi kierroksella ja ilmoittaudu etukäteen skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Vapaita paikkoja voi tiedustella lippukassalta saman päivän aikana.

Torstain näyttelyvartti: Inventarium
To 21.10. klo 17.00
Ota museon näyttely haltuun kerralla! Näyttelyvartti on oppaan vetämä lyhyt esittely Inventarium -näyttelyyn. Inventarium-näyttelyvartissa tutustutaan taiteilija Catarina Ryöpyn pop up -näyttelyyn, joka pohtii ihmisten suhdetta esineisiin. Näyttely koostuu taiteilijan vuosikymmenten aikana kirpputoreilta ympäri maailmaa löytäneistä esineistä.
Pop up -näyttelyyn ja näyttelyvarttiin on maksuton sisäänpääsy.

Sunnuntain näyttelyesittely: Toista maata
Su 24.10. klo 14.30
Ota museon näyttely haltuun kerralla! Näyttelyesittely on asiantuntevan oppaan vetämä vuorovaikutteinen perusopastus Toista maata -näyttelyyn. Toista maata -näyttelyesittelyllä tutustutaan uuteen perusnäyttelyyn, joka kertoo ajasta, jolloin Suomi-nimistä valtiota ei vielä ollut olemassa. Kaikille avoimet yleisöopastukset sisältyvät pääsylipun hintaan. Varmista paikkasi kierroksella ja ilmoittaudu etukäteen skm.opastusvaraukset@kansallismuseo.fi. Vapaita paikkoja voi tiedustella lippukassalta saman päivän aikana.

Syysloma Kansallismuseossa Facebookissa