Merimonsterit 2 S Ti 2019
Kirjailija Laura Ruohosen ja kuvittaja Erika Kallasmaan luoma Merimonstereiden maailma kiehtoo niin aikuisia kuin lapsia. Kuva: Museovirasto

Talvilomaviikoilla museoista nautitaan ulkoillen ja virtuaalisesti

Museot

Historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriperintöön voi talvilomaviikoilla tutustua myös museoiden ja linnojen ympäristössä ulkoillen.

Suomen kansallismuseon museoita on edelleen koronavirustilanteen vuoksi suljettuna. Kotkassa, merikeskus Vellamossa sijaitseva Suomen merimuseo on avoinna rajoituksin. Merimuseoon pääsee kerrallaan 10 henkeä. Vellamossa koko perheen vierailtavissa ovat perusnäyttelyn lisäksi leikkisä Merimonsterit-näyttely sekä keväällä avautunut Kohtalona Ruotsinsalmi.

Merimonstereiden maailmaan voi tutustua Vellamo-kanavan videoissa. Voit kuunnella merihirviörunoja kirjailija Laura Ruohosen lukemana tai suunnitella oman monsterikirjan kuvittaja Erika Kallasmaan ohjeiden mukaan.

Olavinlinnassa lapset ja perheet pääsevät osallistumaan omatoimisesti Pikku Herttua -kuvasuunnistukselle tai tutustumaan linnaan Museobingon avulla sisäänpääsyn hinnalla. Ohjeet saa lipunmyynnistä. Täysi-ikäiset tutustuvat linnaan Pimeillä K18-kierroksilla. Kierroksilla kuullaan ja eletään todeksi muun muassa luutnantin puoliso Sara Ursinuksentyttären traaginen tarina. Kierrokselle mahtuu 15 henkeä.

Suljettuna olevaa Kansallismuseota pääsee tutkiskelemaan ulkoa päin Kansallismuseon arkkitehtuurisafarilla. Omatoiminen safari antaa lisätietoa kansallisromanttista rakennusta vartioivista ja koristavista eläimistä. Kuvituksista vastaavat museon Kolmannen kerroksen kuvitukset tehneet suunnittelijat Mai Ohta ja Eri Shimatsuka.

Kansallismuseon suljettujen ovien takana olevaan Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttelyyn pääsee tutustumaan näyttelijä Alma Pöystin seurassa virtuaaliopastuksella. Opastuksia on Suomen kansallismuseon YouTube-kanavalla suomeksi ja ruotsiksi sekä japanin- ja englanninkielisillä tekstityksillä.

Iltasanomien IS TV:n puolitoistatuntinen johdattelee Kansallismuseo-vierailulla Suomen historiaan sen itsenäistymisen alkuvuosista aina nykyhetken ilmiöiden dokumentointiin museon asiantuntijoiden johdolla.

Myös Tamminiemessä toteutetun IS TV:n opastuksen voi katsoa tallenteena verkkosivulta. Opastuksella päästään presidenttien kodin kaikkiin kolkkiin ja vieraillaan myös kenties Suomen kuuluisimmassa saunassa.

Suomen kansallismuseon sisältöihin voi tutustua verkkosivuilla Avoin museo -osiossa.