Franjo Klopotan Kukko ja perhosia kavelylla kevaalla 1971 Kuva Zimmer kokoelma K H Renlundin museo2
Outsider-taidetta esittelevä Kesytön taide avautuu Kansallismuseossa 5. toukokuuta. Kuva: Franjo Klopotan, Kukko ja perhosia (kävelyllä keväällä), 1971. K. H. Renlundin museo.

Tutustu vuoden 2023 näyttelyohjelmistoomme

Näyttelyt

Näyttelyvuosi tuo Pompejin Kotkaan, kansainväliset outsider-taiteilijat Kansallismuseoon, suomalaisen taidekeramiikan Hvitträskiin ja Metsien kuninkaalliset Hämeen linnaan.

Pako Pompejista näyttää asukkaiden arjen ja kohtalon tuhon jälkeen

Näyttelyistä ensimmäisenä avautuva Pako Pompejista tuo yhden historian tunnetuimmista luonnonkatastrofeista Suomen merimuseoon Kotkaan. Näyttely kertoo Pompejin ja Herculaneumin kaupunkien tuhosta, asukkaiden arjesta ja heidän kohtaloistaan. Samalla se tuo esiin harvemmin kerrotun tarinan uhkarohkeasta merioperaatiosta ja yrityksestä pelastaa kaupunkien asukkaat valtavalta tuholta Vesuviuksen tulivuoren purkautuessa vuonna 79 jaa.

Nähtävillä on kaupunkien viimeiset hetket: noin 160 alkuperäistä esinettä Napolin museoista ja Suomen kansallismuseon omista kokoelmista, tuhkan alle hautautuneiden asukkaiden kipsivaloksia, meriarkeologisia löytöjä, koruja, seinämaalauksia, veistoksia ja arkipäivän käyttötavaroita.

Näyttely perustuu kansainväliseen näyttelykonseptiin. Viimeksi se on ollut esillä Tanskassa, jossa se osoittautui yleisömenestykseksi. Näyttelyn ovat tuottaneet italialaiset Expona ja Contemporanea Progetti yhdessä Suomen kansallismuseon kanssa, ja se toteutetaan Suomen merimuseon ja Kymenlaakson museon yhteistyönä. Näyttely perustuu Australian kansalliseen merimuseoon suunniteltuun näyttelykonseptiin.

Näyttely on avoinna Merikeskus Vellamossa Kotkassa 31.3.–1.10.2023. Näyttelyn sivuille.

Laaja kansainvälistä outsider-taidetta esittelevä näyttely Kansallismuseoon

Kansallismuseossa avautuu toukokuussa laaja outsider-taidetta esittelevä näyttely, Kesytön taide. Näkyväksi osaksi kansainvälistä taidemaailmaa nousseet outsider-taiteilijat eivät noudata taiteen normeja, vaan sananmukaisesti tekevät taidetta, joka pikemminkin on kesytöntä, villiä ja ennen kaikkea tekijänsä mielikuvituksesta syntyvää.

Outsider-taide ei ole jäänyt taidekentän arvostuksen tai suuren yleisön mielenkiinnon kohteen ulkopuolelle. Teosten energia ja luova potentiaali on aina innostanut myös aikalaistaiteilijoita kuten Picassoa. Viime vuosikymmenten aikana outsider-taidetta on ollut näyttävästi esillä myös suurissa taidebiennaaleissa kuten Venetsiassa.

Näyttelyn taiteilijoina ovat muun muassa kansainvälisesti arvostetut Franjo Klopotan, Madge Gill, Natalie Schmidtova ja Tyyne Esko.

Näyttelyyn on saatu teoslainoja yksityisistä kokoelmista ja tekijöiltä, Saarijärven taidemuseon kokoelmista ja kahdesta K.H.Renlundin museoon tallennetusta kansainvälisestä kokoelmasta.

Näillä näkymin Kansallismuseon viimeiseksi näyttelyksi ennen museon laajennus- ja peruskorjaushankkeen käynnistymistä jäävä Kesytön taide on avoinna Kansallismuseossa 5.5.–24.9.2023. Näyttelyn sivuille.

Ateljee-elämää tuo suomalaisen taidekeramiikan Hvitträskiin 9.6.–30.9.2023

Ateljee-elämää tuo suomalaisen keramiikkaperinteen ja taidekeramiikan kansainvälisesti tunnetut taiteilijat, Arabian taideosastoyhdistyksen, osaksi Hvitträskin ainutlaatuista ympäristöä.

Arabian taideosaston taiteilijat perustivat oman yhdistyksen kaksikymmentä vuotta sitten vaalimaan ja jatkamaan vuonna 1932 perustetun taideosaston kulttuuriperintöä. Hvitträskissä nähdään teoksia kymmeneltä yhdistyksen tämänhetkisistä taiteilijoista: professori Heikki Orvola, Pekka Paikkari, Heini Riitahuhta, Kristina Riska, Kati Tuominen-Niittylä, Kim Simonsson, Jasmin Anoschkin, Caroline Slotte, Sakari Kannosto ja Marianne Huotari. Näyttelyn sivuille.

Metsien kuninkaalliset Hämeen linnaan

Hämeen linnassa avautuvan näyttelyn pääosaan nousevat pohjolan humisevat metsät ja metsiemme kuninkaalliset: karhu, susi, hirvi ja ilves. Jo vuosisatojen ajan tämä nelikko on ollut tarinoiden, uskomusten, mytologian ja heraldiikan aiheina. Jokaisella niistä on myös oma aikojen kuluessa rakentunut merkityksensä.

Suomen kansallismuseon kokoelmien aarteiden lisäksi vahvatunnelmaisessa näyttelyssä on esillä kuvataiteilija Jenni Tieahon veistoksia ja Ossi Saarisen luontovalokuvia. Lisäksi nähdään teoslainoja Suomen metsästysmuseolta, Luomukselta ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralta.

Näyttely on tarkoitettu kaikenikäisille, jokaiselle satuja lukeneelle ja kaikille uskomuksista ja mytologioista viehättyneille.

Näyttely on avoinna 16.6.2023–28.1.2024 Hämeen linnassa. Näyttelyn sivuille.