Ukrainalaisille lapsille kaksi kesäleiriä Kansallismuseolle

Museot

Kansallismuseolla Helsingissä järjestetään heinä-elokuussa kaksi kolmiviikkoista kesäleiriä, joiden osallistujiksi on kutsuttu Suomesta ukrainalaisia 6–12-vuotiaita lapsia. Monipuolisesti toiminnallisen leirin taustalla on ruotsalainen hyväntekeväisyysjärjestö Beredskapslyftet, joka on järjestänyt vastaavia kesäleirejä myös Tukholmassa yhteistyössä Nordiska Museetin ja Tekniska Museetin kanssa kevät-kesällä 2022.

Kesäleiritoiminnan tavoitteena on tarjota sodan runtelemasta Ukrainasta tuleville lapsille turvallinen ympäristö viettää kesää, oppia uusia asioita, tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja ympäristöön Helsingissä sekä saada arkeen rutiineja ja sosiaalista vuorovaikutusta. Kesäleirien toiminnasta vastaavat Beredskapslyftetin palkkaamat ukrainankielentaitoiset aikuiset. Kansallismuseo auttaa leiriohjelman suunnittelussa. Kahdelle leirijaksolle tavoitellaan yhteensä noin sataa osallistujaa. Toiminnan keskuspaikkana on Kansallismuseo ja sen pihapuisto, mutta ohjelma suuntautuu myös museota ympäröivän kaupungin ympäristöön ja tarjontaan.

”On tärkeää, että sotaa paossa olevat lapset voivat viettää aikaa monipuolisen tekemisen parissa turvallisessa ympäristössä. Olimme iloisia Beredskapslyftetin yhteydenotosta ja siitä, että voimme omalta osaltamme näin auttaa”, toteaa Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila.

Kansallismuseo toimii kesäleirien alustana ja keskuspaikkana. Kolmen viikon arkipäivinä lapsille tarjotaan muun muassa kieliopetusta ja luovaa toimintaa, kuten askartelua, pelejä ja vapaata leikkiä.

”Idea syntyi presidenttiparin valtiovierailulla Ruotsissa toukokuussa, kun rouva Jenni Haukio kävi vieraanamme vastaavassa toteutuksessa Nordiska Museetissa. Aloimme nopeasti selvittää mahdollisuuksia toteuttaa kesäleiri Helsingissä. Olimme erittäin iloisia siitä, että Kansallismuseo halusi lähteä toteuttamaan tätä kanssamme", sanoo Beredskapslyftetin projektipäällikkö Denys Gordiyenko.

Kesäleirit toteutetaan yksityisten rahoittajien ja yritysten tuella.

Beredskapslyft on ruotsalainen hyväntekeväisyysjärjestö, joka perustetiin vuonna 2020 välittämään terveydenhoidon työvoimaa koronatilanteessa Ruotsissa. Sittemmin järjestö on laajentanut toimintaansa hyväntekeväisyyden saralla mm. tarjoamalla työnvälityspalveluja ukrainasta paenneille.

Suomen kansallismuseo on valtiollinen kulttuurihistoriallinen vastuumuseo, joka muun muassa kartuttaa ja huolehtii laajoista kulttuurihistorian esinekokoelmista, ylläpitää kymmentä museota Suomessa, tuottaa museokohteisiinsa yhteistyökumppaneiden kanssa laajaa näyttely- ja tapahtumaohjelmistoa sekä osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun muun muassa kulttuurisen vuoropuhelun edistäjänä.