SAL 1 OCEANISTA - MODE OC HAV

Ränder, uniformer och stora kragar. Fartyg och saltstänk. Ylletröjor, havsormar och sexiga sjömän. Hav och sjöfart har genom tiderna utgjort en av de största inspirationskällorna till mode.

Utställningen OCEANISTA är en berättelse om maritima temans resa till våra vardagskläder och den internationella modescenen. I utställningen förevisas både nya talanger och världens mest kända modeskapare.

Liksom havet är mode evigt, men i konstant rörelse. Det finns kläder för festliga tillfällen och kläder för långvarigt vardagsbruk. En våg bryts på ett ögonblick, men svallet fortsätter sin färd till och med till andra sidan världen.

Nikoline Liv Andersen, Only Angels Have Wings, 2013 (Danmark)

Dessa figurer är en del av det större verket Only Angels Have Wings. De material som används är målade dockor och sugrör.

Idaliina Friman, 2021 (Finland)

Idaliina Friman vann utmärkelsen Årets unga designer 2021. Kollektionen är inspirerad av Östersjön och traditionella kläder som använts inom sjöfart. De material som använts är så ekologiska som möjligt, till exempel garn av sjögräs och överskottsull.

Iben Høj, Dressed in Fishnet, 2009 (Danmark)

Klänningen ingår i Iben Højs kollektion, som baseras på Kraka-karaktären i fornnordisk mytologi. Krakan sägs ha klätt sig i ett fisknät i ett försök att träffa den legendariske krigaren Ragnar Lodbrok. På det här sättet var hon ”klädd, men naken”.

Moncler X Craig Green, Fear of the Sea, 2019 (Frankrike/Storbritannien)

Craig Green beskriver sin rädsla för havet som en rädsla för det okända. Den överdrivna dunoverallen liknar en livflotte som du kan segla på i stormigt väder.

REP, KNOPAR OCH BINDNINGAR

Rep och knopar som används till havs har alltid inspirerat modeskapare.

Knopar är praktiska, hållbara och skulpturala. Knopen är också en viktig symbol för sjömanskap. Många av dem verkar enkla och sjömän kan knyta dem i sömnen, men för oss andra kan uppgiften vara nästintill överväldigande.

Rätt knop på rätt plats visar att en sjöman kan sin sak. Särskilt under segelfartygens tid spelade knopar en viktig roll. Vissa var hårdknutar, andra var till för att dra åt eller rigga. Knopen kunde vara en fråga om liv och död.

Eilish Macintosh, Body Positive, 2013 (Skottland)

Eilish Macintosh inspirerades av den japanska bindningstekniken kinbaku när hon skapade den här kollektionen. Hon förklarar att kollektionen är utformad för att främja kroppspositivitet: "Repen passar alla kroppar, oavsett storlek och form, eftersom de passar runt midjan och höfterna och lägger sig på plats."

Jeppe Juel, Shipwrecked Sailor, 2020 (Danmark)

Jeppe Juel berättar historien om en skeppsbruten sjöman med rep och knopar.

En sjöman som försvunnit på havet bryts ned på havets botten och blir ett med fartygets utrustning och last. Den glansiga latexen som täcker repen och knoparna på överdelen ser ut att komma från havsvatten, tjära och olja.

Bland inspirationskällorna kan nämnas halvslaget, den flamländska böjen och rull- eller vantsteken. Byxorna liknar segel som slingrar sig runt en sjömans ben under havsytan.

Ines Kalliala, 2019, (Finland)

Ines Kallialas herrkollektion berättar historien om en barndom som tillbringades på havet. Berättelsen bärs fam genom kollektionen av den tjäriga doften av ett fiskenät, det rostiga tyget och det lugnande minnet av en regnig dag då man samlade snäckor på en öde strand.

TATUERINGAR OCH SJÖMANSSYMBOLER

För sjömän var tatueringar ett tecken på att de blivit riktiga sjömän. Tatueringar tog man ofta på fyllan redan under den första sjöresan.

Traditionellt ha man fått tatuera en svala efter att ha seglat 5 000 nautiska mil och ett ankare till minne av överfarten över Atlanten. Det tremastade fartyget med fullt segel förtjänade man genom att segla runt Kap Horn.

Tatueringens motiv hade dock inte alltid någon djupare mening. Man valde ett liknande motiv som kompisen eller något som pengarna räckte till.

Tatueringar anses fortfarande vara lite rebelliska, men samtidigt har de blivit ganska vanliga. En tatuering berättar något om din identitet.

Vêtements, Strumpbyxor, 2019 (Georgien/Frankrike)

Den georgiska designern Demna Gvasalias varumärke Vêtements tog modevärlden med storm 2014. Tatueringsstrumpbyxorna, där sofistikerad femininitet möter den råbarkade sjömannen, är ett exempel på varumärket Vêtements gränsöverskridande och frigjorda attityd. Det gör ingen skillnad mellan det sofistikerade och det vardagliga, det vackra och det fula, eller originalet och kopian.

Maison Margiela, Klänning, 2014 (Belgien)

Margielas tatueringsklänning leker med den nyckfulla gränsen mellan kläder och hud. I varumärkets kläder kombineras avantgarde och hantverk. Det är känt för sin dekonstruktiva stil, där klädernas struktur avslöjas.

Martin Margiela, grundaren av modehuset, har hållit sig borta från rampljuset eftersom han vill flytta fokus från personkult och kommersialism tillbaka till tillverkningen av kläder som ett hantverk och ett konstnärligt uttryckssätt.

Margiela är en föregångare inom ekologiskt mode. Redan på 1980-talet började han använda återvunna material i sina kollektioner. Klänningen är tillverkad av siden, glaspärlor, glasrör, kristaller, bomull, metalltråd och polyester.

Jessica Harrison, Painted Lady 17 och Painted Lady 29, 2015 (Skottland)

Kontrasten mellan de fina Doulton-figurerna av porslin och tatueringarna är Jessica Harrisons ställningstagande beträffande kvinnors skönhetsideal.

SJÖMANSTATUERING, ca 1900–1910-tal (Danmark)

Tatueringar har funnits i tusentals år, men det var först under 1900-talet som de blev vanliga i västvärlden. Sjömän såg dem på sina resor och tog med dem hem på sina egna kroppar.

Tatueringar ansågs allmänt vara ett tecken på mindre bemedling och till och med brottslighet. Läkare och myndigheter samlade in hud från döda brottslingar och använde den för att försöka studera deras psyke.

UNIFORMER OCH KÖN

”Jeans och t-tröjor har blivit standardplagg för alla. Alla klär sig vardagligt. Användningen av kavaj tyder således på en attityd som strider mot gängse praxis. Jag tycker att det finns något väldigt starkt och unikt med uniformer som verkligen framhäver varje persons individualitet.”

Thom Browne

Thom Brownes stil speglar en tid då kön inte längre bara är biologiskt givet, utan till stor del en produkt av våra handlingar och uttryck. Eftersom kläder ligger intill huden är de det mest uppenbara verktyget för att utmana könsrollerna.

Thom Browne, Uniform, 2014 (USA)

Denna jackan omfattar en nytolkning av den traditionella blygdkapseln. Medeltiden fashionabla blygdkapsel var ett separat påsliknande plagg som täckte byxans gren och dolde mannens könsorgan. Den är en pompös fallossymbol. Enligt vissa teorier kunde personer som ådragit sig syfilis använda påsen för att dölja sina sårförband. Modeflugan höll i sig ända till slutet av 1600-talet.

Thom Browne, Uniform, 2014 (USA)

Uniformer skapar sammanhållning och jämlikhet. På samma sätt kan de bryta normer och gå från konvention till avantgarde.

Thom Browne, Uniform, 2014 (USA)

Underdelen är ett mellanting mellan byxa och kjol som utmanar klassificeringen av mode som upprätthåller sociala könsnormer.

GIANNI VERSACE OCH MIAMI BEACH

”Tiden är lång och lika oändlig som horisontens rand över havet. Här är svart och vitt bara två färger som alla andra, och det finns fler än hundra: från de röda till de rosa, till de gula, till de turkosa, till de tolv blåa som jag känner. Här finns ett universum av färger.” (Gianni Versace, South Beach Stories, 1993)

Boken South Beach Stories publicerades före Gianni Versace flyttade in i sitt hus "Casa Casuarina" på Ocean Drive i Miami Beach. Färgerna i ”Sagan” som förtäljs i boken syftar både på havets färger och på himlen ovanför som man kan se i klädseln som inspirerats av den, liksom även i människorna av alla nyanser som han mötte på South Beach.

Designen i dräkterna på utställningen syftar på Miami Beach. Miami Beach var en plats av frihet för Gianni Versace, som växte upp på kusten av Medelhavet i Reggio di Calabria i Italien.

Gianni Versace, Seaflags, 1993 (Italien)

Kostymen är dekorerad med flaggor och är inspirerad av stränderna i Miami Beach, Florida.

Gianni Versace, Trésor de la Mer, 1992 (Italien)

Versace har fört in undervattensvärldens skönhet i jumpsuitens detaljer.

Gianni Versace, Trésor de da Mer, 1992 (Italien)

Sidenklänningens mönster domineras av snäckor och sjöstjärnor.

GLÄDJE AV HAVET

Koraller, pärlor, sjöjungfrur och havsvidunder. Och fiskar i regnbågens alla färger.

Under ytan finns en hemlig värld som sätter fantasin i rörelse. Varelser med vansinnigt stora ögon, genomskinlig hud och gigantiska munnar som lever i evigt mörker och under ofattbart tryck. Som rymdvarelser på jorden.

De andra lagren i havet bjuder på elegans och intressanta detaljer som vi kan simma bland och inspireras av.

Magnhild Kennedy, Totsee-masken, 2020 (Norge)

Magnhild Kennedy, känd under konstnärsnamnet Damselfrau, skapar masker som liknar universum i miniatyr. Hon har skapat masker åt bland annat Beyoncé.

Sumiko Iwakiri, Handväskan Kingyo/Goldfish, 2020 (Japan)

Enligt japansk folklore ger guldfiskar lycka, visdom och styrka. Varje fjäll i den japanska designern Sumiko Iwakiris fiskväska är individuellt handsytt. Det tog 35 dagar att tillverka väskan.

1. Kobi Levi, Orca, Ocean Series-skorna, 2012 (Israel)

Kobi Levis högklackade Orca-skor är en hyllning till späckhuggaren.

2. Coddies, Fish Flops sandaler, 2020

3. Nadin Ram, Barococo-skon, 2016 (Israel)

Nadin Rams abstrakta Barococo-skor i polyuretan och glasfiber trotsar gravitationen och tar dig till havets botten, till snäckskal och koraller.

4. Simone Rocha, Empowering Pearl, 2019 (Irland)

Simone Rocha har fått smeknamnet ”drottningen av det nya udda” (”Queen of the New Weird”). Denna överdimensionerade väska i akryl och läder med pärlor är ett exempel på hennes användning av feminina symboler. Rocha hoppas att kvinnor kommer att förhålla sig modernt till femininitet, då det blir stärkande.

Hytt i andra klass ombord S/S Ariadne, 1920–1930-talsstil

Passagerarångfartyget s/s Ariadne, med smeknamnet Östersjöns pärla, är ett av Finska Ångfartygs Aktiebolagets mest kända fartyg. Det färdigställdes 1914 och var i trafik ända till 1968. Fartyget hann trafikera från Helsingfors till Estland, Tyskland, Sverige, Danmark och England via flera rutter.

1. Damsjömansdräkt 1940–1950-tal, Finland.

2. Klänning, 1935, Finland.

3. Sommarskor av skinn från skofabriken Elite. 1930-tal, Finland.

4. Hatt med brätte av La Femme Chic. 1930-tal, Finland.

5. Damskinnhandskar, 1930-tal.

6. Handväska, skinn, 1930-tal.

7. Resväska, impregnerad brun kartong.

FORMAT AV HAVET

Mode- och textilindustrin hör till de största klimatförorenarna. Att ändra utvecklingsriktning kräver mod och innovation.

Designerna av de accessoarer som visas här har strävat efter att uppfylla FN:s mål 14 för hållbar utveckling. Syftet med det är att bevara haven och de naturresurser de tillhandahåller och att främja en hållbar användning av dem.

Vackra material från havet är pärlor och bärnsten, och nya material utvecklas från alger, maneter och fiskhud.

1. Mette Saabye, Drops Of Dew, 1996 (Danmark)

Materialen som används i armbandet är guld, stål och pärlemor som finns på innerytan av skalet.

2. Lovia, Fiskskinnväska, 2024 (Finland)

I Lovias Kaiho-väskor utnyttjas fiskskinn som blivit över som biprodukt från fiskeri.

3. Charlotte van Alem, Jellyfish Shoe, 2016 (Nederländerna)

Skon är tillverkad av manetvävnad i kombination med silkesfibrer, fiskkollagen och linne.

4. Fiskskinnskor, 1940-tal (Finland)

Konsten att bearbeta fiskskinn gick i arv från generation till generation, men till sist försvann den och glömdes bort. Skinnbristen under krigstiden på 1900-talet väckte dock denna gamla tradition till liv på nytt. Fiskskinnet blev ett surrogatmaterial under nödtiden. Dessa skor är tillverkade av torskskinn som färgats blått.

5. Anne-Mari Pahkala, Aftonklänning av plastavfall, 2016 (Finland)

Aftonklänningen är tillverkad av italiensk polyester som har framställts av plastavfall. Enligt en prognos från 2016 från World Economic Forum kan det år 2050 räknat i vikt finnas mer plast än fisk i haven. Anne-Mari Pahkala vill använda sin design för att göra människor uppmärksamma på plastproblemet i haven.

Det kalejdoskopiska trycket tyget, som inspirerats av den nordliga vintern och det frusna havet, designades av den italiensk-finska konstnären Caterina Montagni. Klänningen sågs på riksdagsledamot Emma Kari på självständighetsdagens mottagning 2016.

6. Charlotte Mccurdy, After Ancient Sunlight-regnjacka, 2018 (USA)

Charlotte McCurdys regnjacka är tillverkad av algbaserad plast. Liksom träd och gröna växter binder denna algbaserade jackan atmosfäriskt kol, vilket gör den koldioxidnegativ.

Med titeln After Ancient Sunlight (Efter forntida solljus) syftar konstnären till den process genom vilken solljus som absorberades av växter för 400 miljoner år sedan omvandlas till kol och olja. Enligt McCurdy kan man med hjälp av ”ungt solljus” även hitta andra fossila naturresurser.

7. Elisa Palomino, Laxskinnväska Wisteria, 2019 (Italien/Island)

I den vegetabiliskt färgade väskan av laxskinn designad av Elisa Palomino kombineras traditionella garvningsmetoder med modern digital tryckteknik. Väskan tillverkades i samarbete med Atlantic Leather som en del av projektet Worth, som stöds av Europeiska kommissionen.

8. Monies, Gold of the Ocean, 2015 (Danmark)

Armbandet är tillverkat av en enda bit bärnsten, som har bildats av 40 miljoner år gammal tallkåda. Enligt folkminnet har bärnsten läkande och lugnande egenskaper.

IRIS VAN HERPEN OCH MARIN ELEGANS

”Jag växte upp vid vatten och vatten var en del av mitt liv. Jag känner att vatten är relaterat till rörelse och dans. Vattnets rörelser är ett bevis på att naturen själv är den mest uppfinningsrika konstnären, vars förvandlingar öppnar mina ögon för nya former av skönhet och förförelse och inspirerar mig att skapa en ny feminin form."

Iris van Herpen

Iris van Herpen är känd för mode som kombinerar traditionellt hantverk med ny teknik, såsom 3D-utskrift och hämtar inspiration från vetenskapen. Hennes fans omfattar bland annat Björk, Katy Perry, Lady Gaga, Solange Knowles, Miley Cyrus och Grimes.

Iris van Herpen, Aeriform Look 17, 2017 (Nederländerna)

I kollektionen Aeriform utforskar Iris van Herpen luftens karaktär och anatomi samt idén om svävande och lätt materialitet. Genom att växla mellan ljus och skugga skapas både rymd och tomhet.

Iris van Herpen, Hybrid Holism 3, 2012 (Nederländerna)

Kollektionen Hybrid Holism är Iris van Herpens vision av ett framtida mode som antar ofattbara, ibland organiska former. Kollektionen kombinerar hantverk och högteknologi och har inspirerats av tanken att alla ämnen omkring oss är levande.