Joulukoristeita

Joululomaohjelmaa Kansallismuseossa 17.12.2022–8.1.2023

17.12.2022 11:00 — 8.1.2023 18:00

Kansallismuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa joululomalla aina loppiaiseen saakka.

FreskoDisko lasten kanssa vieraileville

keskiviikkona 28.12. ja 4.1. klo 11–13
sekä jouluetkoina aikuisille ke 21.12. klo 18–20

Kansallismuseon uusi Pop up -FreskoDisko täyttää museon Keskihallin joka toinen keskiviikko Akseli Gallen-Kallela -näyttelyn ajan. Gallen-Kallelan matkojen innoittamina talon DJ:t soittavat parhaat hitit 1900-luvun alun kiehtovasta Pariisista, Lontoosta, Berliinistä ja New Yorkista. Kansallismuseon kahvilaravintola palvelee nälkäisiä ja janoisia pohjakerroksessa keskiviikkoisin kello 19 asti.

FreskoDiskoon, Museokauppaan ja kahvilaravintolaan on vapaa pääsy, näyttelyihin pääsylipuilla.

Lasten oma opastus: Kansallismuseon aikamatkaajat
päivittäin 27.12.2022–8.1.2023 klo 13

Opastuksella peruutetaan nykypäivästä kohti historiaa, kun lapset pääsevät itse kokeilemaan oppaan johdolla, millaisia taitoja tarvittiin ennen vanhaan.

• Opastus on tarkoitettu noin 3–8-vuotiaille.
  • Lapset voivat osallistua kierrokselle yhdessä aikuisen seurassa.
  • Aikamatkalle mahtuu mukaan 25 ensimmäisenä ilmoittautunutta.
  • Opastukset sisältyvät Kansallismuseossa aina pääsymaksun hintaan, alle 18-vuotiaille ja museokorttilaisille sisäänpääsy on ilmainen.

Lasten oma Leikin aika täydentyy päivittäin virtuaalipelillä klo 14-16

Leikin aika antaa noin 3–10-vuotiaille mahdollisuuden kokeilla ja oppia itse historiaa leikin kautta. Lapset saavat kokeilla keskiajan elämää muun muassa rakentamalla linnanmuuria, kalistelemalla miekkoja, kapuamalla hevosen selkään ja tutkimalla merta. Joulun välipäivinä 27.12.–8.1. klo 14–16 lapset voivat pelata virtuaalipeliä ja astua hetkeksi 1500-luvulla vaikuttaneen mahtinaisen, Hämeen linnan päällikön Ingeborg Tottin saappaisiin.

Lapsille oma tehtävä Akseli Gallen-Kallela -näyttelyyn museon lippukassalta

Museon näyttelyihin voi tutustua myös omatoimisesti. Lapsivieraat saavat Akseli Gallen-Kallela -näyttelyyn mukaan lippukassalta omatoimisen tehtävän.

Etsi näyttelyihin piiloutuneet tontut
20.12.2022–8.1.2023

Museon näyttelyissä kiertävät lapset pääsevät etsimään museon näyttelyihin piiloutuneita tonttuja 20.12.2022–8.1.2023. Löydätkö kaikki 10 tonttua?

Viikoittaiset yleisöopastukset

Museon näyttelyihin järjestetään viikoittain pääsylipun hintaan sisältyviä yleisöopastuksia.

• Keskiviikkoisin joulukuussa klo 17: yleisöopastus Toista maata -näyttelyyn. Toista maata kertoo ajasta, jolloin Suomi-nimistä valtiota ei vielä ollut.
  • Lauantaisin klo 15: Kansallismuseo-kierros
  • Sunnuntaisin klo 15: Näyttelyesittely Akseli Gallen-Kallela -näyttelyyn museon auditoriossa
  • Keskiviikkoisin tammikuussa klo 17: yleisöopastus Suomen tarina -näyttelyyn.

Kansallismuseo venyttää keskiviikkoiltojen aukioloa

Kansallismuseo juhlistaa Akseli Gallen-Kallela näyttelyä ja pidentää keskiviikkoiltojen aukioloa kahdella tunnilla ja on avoinna klo 11–20. Muutoin Kansallismuseo on avoinna klo 11–18, maanantaisin museo on kiinni.