Nettisivu

Konservaattorin kierros: Florinin huvimaja

Suljettu tänään
4.9.2021 14:00 — 11.9.2021 15:15

Florinin huvimaja, sen kalusteet ja La Dame du Lac -tapetti muodostavat ainutlaatuisen uusgoottilaisen kokonaisuuden, joka on auennut usean vuoden tauon jälkeen yleisölle. Konservaattori Sara Théodore kertoo Florinin huvimajan ja sen 1800-luvulta peräisin olevan ranskalaisen maisematapetin konservoinnista.

”1800-luvun panoraamatapetteja on säilynyt hyvin vähän, ja vielä harvempi tapetti on säilynyt alkuperäisessä sijoituspaikassaan. Tapetin luonteeseen kuuluu katoavaisuus: niiden päälle maalataan, laitetaan uusi tapetti tai talo puretaan – monta asiaa olisi voinut tapahtua. Se on osin onnekas sattuma, että tämä on säilynyt. Kyseistä maisematapettia painettu 600 kappaletta, mutta niistä on säilynyt maailmassa kymmenisen kappaletta, joista hyvin harva kokonaisuudessaan – meidän panoraamatapetistamme puuttuu vain yksi vuota 32:sta”, paperikonservaattori Sara Théodore sanoo.

Maisematapeteista ja niiden konservoinnista kertovat teemaopastukset pidetään Florinin huvimajan luona ulkomuseon Pikku Helsingin alueella. Tarkempia saapumisohjeita voit tiedustella ulkomuseon museokaupalta, joka sijaitsee Iisalmen pappilassa.

Opastukset:

la 4.9. klo 14

la 11.9. klo 14

Opastus sisältyy pääsylipun hintaan (10 e / 8 e / 4 e / alle 7-vuotiaat ilmaisiksi). Meillä käy myös Museokortti.