Km Mjeo 2000X1000Px2 Paa Kuva

Världen som inte fans -evenemang

18.10.2019 00:00 — 15.3.2020 00:00

Publikguidningarna är öppna för alla och ger en inblick i utställningens fascinerande innehåll, under ledning av en guide. Ingen förhandsanmälning behövs. Publikguidningar på svenska 2.1., 2.2. och 1.3. Kl. 13.30.

En serie publikföreläsningar (på finska)

Fängslande titthål in i den här utställningens värld: bl.a. chokladens historia, de forna högkulturernas hemligheter och uppkomsten av en global värld som upptäcktsresorna initierade för 500 år sedan.

Föreläsningarna arrangeras den sista onsdagen i månaden kl. 18. Utställningsbiljettens pris inkluderar föreläsningen. Föreläsningarna går på finska. Föreläsare: docenterna Harri Kettunen och Antti Korpisaari, toppexperter inom forskning rörande Latinamerika.

30 oktober, Från upptäcktsresor till globalisering
27 november, Choklad och potatis
29 januari, Arkeologer i bergen och i djungeln
26 februari, Imperier utan pengar och järn

Seminarium: Ett litet språk, en stor värld (på finska)
31 oktober, kl.15–18
Språk som är hotade diskuteras av bland andra tf. professor Janne Saarikivi och forskaren Olga Karlova. Som moderator fungerar kulturjournalisten Kirsikka Moring. Seminariet öppnas av kulturråd Maija Lummepuro. 2019 är FN:s temaår för språken som ursprungsfolken talar. Evenemanget ordnas i samarbete med M.A. Castén-föreningen. Nationalmuseets auditorium, fritt inträde.

Publikevenemang: Dia de Muertos – De dödas dag
2 november
De dödas dag är en livsbejakande återseendets fest som firas främst i Mexiko men nuförtiden har traditionen spridit sig världen över. De dödas dag handlar om att högakta och minnas närstående som gått ur tiden och önska deras själar välkomna bland de levande för att festa och njuta. Till festens traditioner hör ett minnesbord som tillägnas den döda och dekoreras med blommor, levande ljus, mat och den dödas favoritföremål.

Smakupplevelser från en värld som inte fanns! I Nationalmuseets kafé från och med 2 november
Upplev smakerna från en värld som inte fanns! De bästa kockarna från Central- och Sydamerika i samarbete med Nationalmuseets restaurang önskar dig välkommen till en unik serie bruncher. Varje gästande kock skapar en exklusiv meny inspirerad av traditionerna i kockens egen kultur. Vi erbjuder smaker från såväl Mexikos slätter som Andernas toppar!

Sportlovsveckorna (i februari)
Museet erbjuder äventyr i upptäcktsresandenas fotspår och en djupdykning i Världen som inte fanns-utställningen och fornkulturerna.