Musko Visuals Topi Leikas 32
Kansallismuseon rakennus yöllä.

Konstens natt på Nationalmuseet 18.8.2022

18.8.2022 17:00 — 18.8.2022 22:00

Under konstens natt ljuder Nationalmuseet av musik. Under kvällen får besökarna höra kantelerna i Finlands nationalmuseums samlingar spelas inför publik för första gången på över hundra år. I Centralhallen ljuder traditionella syriska sånger, som framförs av kören Haneen. På konserten Hobby-Horse spelas renässansmusik med hästtema på historiska instrument. Inträdet är fritt till Nationalmuseet mellan kl. 17–22.

KINESIS – elektromagnetisk kanteleseans i rökpörtet
Kl. 18–21, nonstop, i Nationalmuseets rökpörte

Kantelerna i Finlands nationalmuseums samlingar spelas inför publik för första gången på över hundra år. De berömda runsångarna Ontrei Malinens, Kreeta Haapasalos och Fedja Happos kanteler ljuder igen.

Kinesis är en elektromagnetisk seans, där Tuomas Toivonen och Timo Kaukolampi frammanar nya ljud ur museisamlingarnas mest ikoniska kanteler i Nationalmuseets rökpörte.

Tuomas Toivonen: elektromagnetisk energistråke, strängvibrationer
Timo Kaukolampi: hantering av inspelat ljud samt ljudåtergivning
Ane Orue-Etxebarria: föremålssäkerhet, hantering av kantelerna i samlingarna

Det finns plats för 15 personer i taget i köordning. Framförandets längd är 15–20 minuter.

Kören Haneen uppträder
Vid Nationalmuseets huvudentré kl. 17.30, i Centralhallen kl. 18.30 och i auditoriet kl. 19.30

Haneen är arabiska och betyder längtan. Kören sjunger i huvudsak traditionella sånger från Syrien. På repertoaren finns sånger även från Libanon, Irak, Palestina, Jordanien och Egypten – samma områden som museets utställning Forskningsresor i forna Mellanöstern berättar om. Kören Haneen i Finland ingår i ett nätverk av Haneen-körer, som sjunger runt om i världen för att förena människor och hjälpa kvinnor att klara vardagen som kvinnor, mödrar, döttrar, svägerskor och människor.

Inträdet är fritt till framförandena. Längden på ett framförande är 5–20 minuter.

Hobby-Horse – renässansmusik på museet
I Nationalmuseets Centralhall kl. 16.00–16.30 och i Ateljén kl. 19.00–19.45

Vad händer när en musiker inspireras av såväl dagens käpphästhobby och dikter med hästtema som trubadursånger från 1200-talet? På Pauliina Almonkaris, Assi Karttunens och Timo Muurinens konsert Hobby-Horse spelas renässansmusik med hästtema på historiska instrument.

På konserten finns plats för 50 personer i ankomstordning.

Pauliina Almonkari: renässansflöjt och blockflöjt, pipe and tabor
Assi Karttunen: virginal, dulcimer och organetto
Timo Muurinen: ljuddesign och slagverk
För ljudåtergivningen ansvarar Studiotec Oy