Verktygslådor

EP.jpg#asset:20495

Verktygslåda för anordnare av berättelseworkshopar

Berättelser ger utlopp för känslor: skratt, gråt, hopp och rädsla. I berättelser delar man med sig av känslor till andra. Alla har en historia att berätta, i berättelser möter människan sin gelike. Genom att berätta historier lär vi känna varandra.

Bibliotek, caféer, pubar och föreningshus är alla bra arenor för berättelser, bilverkstäder och frisörsalonger likaså. Med kampanjen Fortsätt berättelsen gör vi berättandet synligt på olika håll i Finland.

I berättelser blir människolivet synligt i hela dess mångfald: kärlek, släkthistorier, favoritföremål, barndomsminnen, att bada bastu – och hela världsalltet.

Det är lätt att ordna en berättelseworkshop:

  1. Välj tillsammans ett intressant tema för berättelser bland alternativen nedan eller hitta på ett eget tema för just er grupp.
  2. Ordna workshopen på en inspirerande plats, till exempel på ett café, ett bibliotek, i en gammal byggnad eller i en snötäckt skog.
  3. Ta med dig föremål, fotografier eller annan rekvisita som anknyter till temat till workshopen.
  4. Intervjua mormor, fadder eller kompis för att göra din berättelse mera levande.
  5. Berätta historier – antingen berättar var och en sin historia eller också kan ni hopsätta en följetong.
  6. Berätta om ditt deltagande i social medier med hashtaggarna #jatkatarinaa, #eläväperintö och dela bilder från workshopen, på materialet som anknyter till berättelserna och på deras teman.
  7. Kom med, oavsett om du har en kort eller en längre historia att berätta!

Teman för berättelseworkshopar

Kärlekshistorier

– Berätta om en viktig förtjusning i ditt liv. Kommer du ihåg din första kyss?

Klädsel

– Vad berättar din klädsel?  
– Har du någon gång upplevt att du har varit över- eller underklädd?   – Spelar märket någon roll?  
– Berätta om ditt favoritplagg.

Färdigheter

– Vad allt innebär en färdighet och vad betyder den i livet – glädje, möjligheter eller en nödvändighet?
– Hur kommer färdigheten till uttryck till exempel vid renovering av gamla byggnader, inom hantverk eller sport?  
– Hur blev du mästare?

Kalevalafigurerna idag

– Vem kunde du vara i Kalevala?  
– Vilken sida i dig representerar eller stärker figuren?

Andra teman

– Släkthistorier 
– Berättelser från hemtrakter 
– Levnadsregler

Verktygslåda för skolor

Berättelser ger utlopp för våra känslor, skratt och gråt, hopp och rädsla, något som vi alla har varit med om. Vi alla har en historia att berätta och i berättelser möter vi varandra. Hurdana historier berättar man i skolor? Ta reda på er skolas historier i en egen berättelseworkshop.

  1. Välj ett intressant tema för berättelserna bland de färdiga temana nedan eller hitta upp ett tema som intresserar just er klass/grupp.
  2. Ni kan hämta föremål eller fotografier som anknyter till temat till workshopen.
  3. Intervjua mormor, fadder eller kompis före workshopen för att göra berättelsen mera levande.
  4. Workshopen kan ordnas i klassrum, på bibliotek, i en gammal byggnad...
  5. Berätta historier – antingen berättar var och en sin historia eller också kan ni hopsätta en följetong.
  6. Kom med, oavsett om du har en kort eller en längre historia att berätta!
  7. Berätta om ditt deltagande i social medier med hashtaggarna #jatkatarinaa, #eläväperintö och dela bilder från workshopen, på materialet som anknyter till berättelserna och på deras teman.

Teman för berättelseworkshopar

Min favoritplats

– Beskriv en plats som är viktig för dig och där du tycker om att tillbringa tid. 
– Varför är platsen så viktig för dig?
– Vad har hänt där?
– I hurdana situationer går du till denna plats?
– Beskriv hur det känns att vara på din favoritplats. 

Världens viktigaste föremål

– Vilket är världens viktigaste föremål för dig? 
– Beskriv föremålet: av vilket material och hur har det tillverkats? Vilken färg har det? Doftar det? Vad kan man göra med det? 
– Varifrån eller hur har du fått föremålet?
– Är föremålet förknippat med minnen?

Den roligaste dagen någonsin

– Berätta om en rolig dag! 
– Vad hände? 
– Vilka andra var där? 
– Var var du/ni? 
– Vad minns du speciellt om den dagen?
– Hur kan man göra en dag rolig? 

Färdighetshistoria

– Beskriv en färdighet som är viktig för dig. 
– Var och hur har du lärt dig färdigheten? 
– Var behöver du färdigheten eller var har du utnyttjat den? 
– Varför är färdigheten viktig för dig? 
– Vilken ny färdighet har du lärt dig senast? Hur känns det när man lär sig något?

Spökhistorier

– Berätta en spökhistoria! 
– Beskriv spöket: hur såg det ut eller var det osynligt? 
– Var mötte du spöket? Beskriv omgivningen: vad såg och hörde du, hur kändes det? 
– Vilka andra har sett spöket?
– Vad gjorde spöket? Kommunicerade du med det? 
– Vilka specialfärdigheter hade spöket? 
– Var och hur kan man se spöket igen?

På berättelsedagen kan ni också läsa högt Kalevala i skolan. Skolorna uppmuntras till att ordna läsningsstunder och/eller bjuda in gäster till skolan för att läsa högt olika texter.