Km Inheritthedust

AVSLUTAD: Inherit the Dust –
Fotografier av Nick Brandt

5.4.2019 00:00 — 1.9.2019 18:00

5.4.–1.9.2019. Vad slags värld lämnar vi efter oss? Brittiskfödde fotografen Nick Brandt har dokumenterat den föränderliga miljön och utrotningshotade djur i Östra Afrika. Utställningen med imposanta panoramabilder har producerats av Fotografiska och är museets hittills populäraste.

Vad slags värld lämnar vi efter oss? Brittiskfödde fotografen Nick Brandt (f. 1964) har dokumenterat den föränderliga miljön och utrotningshotade djur i Östra Afrika i nästan tjugo år.

Utställningen består av 27 stora panoramabilder i svartvitt. De imponerande fotografierna på djur i naturlig storlek har placerats i djurens tidigare revir, som sedermera fått vika för fabriker, soptippar och stenbrott. Tidigare var de djurens rike. Människan har dock exploaterat naturen så till den grad att existensen för såväl djur som människor är hotad. Brandt väcker oss att tänka på om det är bara stoft som vi lämnar i arv till kommande generationer.

Utställningen har producerats av Fotografiska och är museets hittills populäraste.'

Se video: Inherit the Dust –  Fotografier av Nick Brandt

Kringarrangemang

Öppna guidningar

Guidningar som är öppna för alla låter besökarna studera bakgrunden till utställningen och bjuder in till diskussion om hur livsmiljöer försvinner och de konsekvenser detta får.

Bust the Dust – ett spelifierat sätt att ta del av utställningen

En digital spelupplevelse där rätt val gör utställningslokalen och fotografierna till en grönskande och levande oas medan fel svar tystar dem och dränerar dem på färg.

I sällskap av insekter

Konstbaserad verkstad där en grund för en empatisk och rättvis relation mellan djur och människa byggs upp utifrån vars och ens egna aktiviteter.

När klär vi oss i björkskjortor?
On 22.5. kl. 17–19.30

I stickningskaféet diskuteras ekologiska klädmaterial. Bomullsfältens svettiga bana börjar närma sig sitt slut och klädteknologin utvecklas.

Vintage-loppis
Sö 9.6 och lö 17.8.

Det populära evenemanget intar igen Nationalmuseets trädgård och vintage-skatter byter ägare.

Karhunpesä Klubi | Last Call to Inherit the Dust
Lö 24.8. kl. 18–21.45

Diskussion där förlusten av biologisk mångfald och hållbar utveckling dryftas kryddat med expertuppfattningar och live-musik.

Logot