AVSLUTAD: Renässansen. Nu
– från Raffaello till Tizian

23.9.2017 11:00 — 15.1.2017 18:00

För första gången har man nu tillfälle att se Raffaellos målningar i Finland. Nationalmuseets utställning ”Renässansen. Nu – från Raffaello till Tizian” presenterar cirka 50 stora oljemålningar från åren 1500–1600 av italienska renässansmålare som var verksamma i Lombardiet, Venedig och Milano.

Vid sidan av Leonardo da Vinci och Michelangelo hör Raffaello och Tizian till de största namnen inom det italienska renässansmåleriet. På utställningen visas för första gången i Finland även målningar av andra betydande konstnärer, såsom Lorenzo Lotto, Tintoretto, Girolamo Romanino och Giovanni Battista Moroni.  På utställningen finns verk av fler än 20 olika konstnärer.

I målerikonsten syntes renässansen som en mer realistisk bearbetning av människokroppen och rummet samt som ny slags bildmotiv. Vid sidan av religiösa motiv lyftes mer världsliga teman fram, såsom scener ur antiken, landskap och porträtt.

Målningarna på utställningen har i huvudsak lånats från Pinacoteca Tosio Martinengo i Brescia, som är ett av de viktigaste museerna i Lombardiet, Italien.

Till utställningen hör också en finskspråkig utställningskatalog samt kringprogram.

Utställningskurator är Elena Lucchesi Ragni och organisatör är Davide Sandrini/StArt.