Kesäleiriläiset viettivät Kansallismuseossa ja sen pihapuistossa aikaa oppien, pelaten ja leikkien. Kuva: Onni Vesa, Museovirasto

180 ukrainalaislasta vietti kesää Kansallismuseossa – lapset aloittavat koulunkäynnin Suomessa tällä viikolla

Museot

Kaikkiaan 180 Ukrainasta sotaa Suomeen paennutta lasta osallistui Kansallismuseossa järjestetyille kesäleireille kuluneena kesänä. Kesäleiritoimintaa tarjottiin 6–12-vuotiaille lapsille, jotka syyslukukauden alkaessa aloittavat koulunkäynnin Suomessa. Kesän toinen leiri päättyi keskiviikkona 10.8., ja päätösjuhlaan osallistuivat myös tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio, Ukrainan Suomen-suurlähettiläs Olga Dibrova ja Ruotsin Suomen-suurlähettiläs Nicola Clase. Kesäleirikokonaisuuden toteutti ruotsalainen hyväntekeväisyyssäätiö Beredskapslyftet yhdessä Kansallismuseon ja yrityskumppaneiden kanssa.

Kansallismuseon tilat sisällä ja ulkona tarjosivat turvallisen ja keskeisen kesäleirimiljöön Helsingin keskustassa. Toimintaa veti yhdeksän ukrainalaistaustaista ohjaajaa. Lasten aamupäivissä oli ohjattuja oppitunteja, joilla opiskeltiin muun muassa suomen kieltä ja englantia. Iltapäivisin lapset pelasivat, leikkivät ja retkeilivät pääkaupunkiseudun museoihin, leikkipuistoihin ja muihin kohteisiin.

Ohjaajien mukaan lapset nauttivat yhdessä toimimisesta ja etenkin siitä, että saivat puhua äidinkieltään. Facebook-ryhmien kautta mukaan kutsutut lapset ovat Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Yksi kesäleirien tavoitteista oli antaa eväitä koulunkäynnin aloittamiseen Suomessa. Useille ohjaajista leiri oli ensimmäinen työpaikka Suomessa. Myös lasten vanhemmat kertoivat hyötyneensä kesäleireistä: osa vanhemmista kävi töissä, opiskeli suomen kieltä tai keskittyi työnhakuun.

Idea ukrainalaislapsille tarjotusta toiminnallisesta avusta syntyi alun perin Tukholmassa, jossa Beredskapslyftet järjesti ensimmäisen leirin yhteistyössä Nordiska Museetin kanssa. Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio ehdotti Ruotsin-vierailullaan toiminnan tuomista myös Suomeen.

”Kesäleirit toteutettiin hyvin lyhyellä aikataululla jouhevasti. Kaikkien yhteinen halu auttaa uuteen maahan ja arkeen temmattuja lapsia ja heidän perheitään oli avain onnistumiseen”, yleisösuhdepäällikkö Hanna Forssell Suomen kansallismuseosta sanoo.

 Kesätoiminta toteutettiin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä. Ruotsalainen Beredskapslyftet vastasi toiminnan organisoimisesta ja rahoitus saatiin yritys- ja yhdistyspohjaisilta partnereilta Ruotsissa ja Suomessa. Kansallismuseo toimi alustana tarjoten tilat, sisältöjä, ammatillista osaamista sekä käytännön tuen toiminnan järjestämiseksi. Kesäleiritoimintaa olivat tukemassa myös: Fairchild Executive Search, StaffPoint, Wihuri Metro-tukku, Atria, Saarioinen, Lagerblad Foods, Lantmännen, Arla, Kanresta, Roschier, SAAB, Stora Enso, Wärtsilä, Helen, Capgemini, Algol, SSAB, Volvo Finland, Lekolar, Novare Human Capital sekä Kansallismuseon Ystävät.

Presidentti.fi