SMM oceanista 1200x630

Merellistä huippumuotia ja tekstiilitaidetta – Tutustu vuoden 2024 näyttelyohjelmistoomme

Näyttelyt

Suomen kansallismuseon vaihtuvien näyttelyiden vuosi käynnistyy huhtikuussa Suomen merimuseon näyttelyllä Oceanista – muoti ja meri. Näyttely esittelee kansainvälisesti tunnettujen muotitalojen ja suomalaisten suunnittelijoiden merestä inspiroitunutta muotia. Hämeen linnassa päästään toukokuusta alkaen näkemään palkitun tekstiilitaiteilija Raija Jokisen tekstiilitaidetta.

Oceanista – muoti ja meri 19.4–29.9.2024 Suomen merimuseossa

Suomen merimuseossa huhtikuussa avautuva näyttely, Oceanista – muoti ja meri, esittelee kansainvälisesti tunnettujen muotitalojen ja suomalaisten suunnittelijoiden merestä inspiroitunutta muotia.

Mukana ovat muun muassa Chanel, Versace, Balmain, Thom Browne, Jean Paul Gaultier, Iris van Herpen, Maison Margiela, Moncler, Pierre & Gilles, Eilish Macintosh, Philip Treacy, Sumiko Iwakiri, Idaliina Friman ja Anne-Mari Pahkala.

Laajassa, kaikkiaan 90 vaatetta tai asustetta esittelevässä näyttelyssä voi nähdä myös vahvoja muistoja herättäviä merihenkisiä klassikkovaatteita ja katumuotia aina 1800-luvun loppupuolelta asti.

Suomen kansallismuseon tuottama näyttely perustuu Tanskan kansallisen merimuseon Museet for Søfartin näyttelyyn, ja se on toteutettu yhteistyössä Exponan kanssa.

Oceanista – muoti ja meri on avoinna 19.4–29.9.2024 Suomen merimuseossa, Tornatorintie 99, Kotka.

Muistikuvia – Raija Jokisen tekstiilitaidetta Hämeen linnassa 17.5.–20.10.2024

Hämeen linnassa avautuu 17. toukokuuta palkitun tekstiilitaiteilija Raija Jokisen (s. 1960) taidetta esittelevä näyttely Muistikuvia.

Jokisen teokset ovat värjättyä pellavakuitua ja yhdistävät maalausta, kuvanveistoa, grafiikkaa ja tekstiilitaidetta. Aineettomat, seitinohuet ihmishahmot näyttävät liikkuvan haurauden ja katoavaisuuden välimaastossa.

Pellavalla on ollut merkittävä rooli Hämeen linnassa vuosisatojen ajan. 1700-luvulla sillä maksettiin veroja, ja 1800-luvulla Hämeen linnan toimiessa naisvankilana vangit valmistivat pellavatekstiilejä. Näyttelyssä nähdään myös Suomen kansallismuseon kokoelmista poimittua esineistöä, jota Hämeen linnan naisvangit käyttivät pellavan työstämiseen.

Sipoossa asuva Jokinen on palkittu useaan otteeseen, viimeksi vuonna 2020, jolloin hänet valittiin vuoden tekstiilitaiteilijaksi. Taideteollisesta korkeakoulusta valmistumisensa jälkeen Jokisella on ollut kymmenittäin yksityis- ja ryhmänäyttelyitä Suomessa ja ulkomailla.

Muistikuvia – Raija Jokisen tekstiilitaidetta on avoinna Hämeen linnassa 17.5.–20.10.2024 (Kustaa III:n katu 6, Hämeenlinna).