M/S Pionierin malli.

Suomen merimuseolle lahjoituksena arvokkaita laivamalleja

Kokoelmat

Stora Enso Oyj on lahjoittanut Suomen merimuseolle laivamallit aluksista M/S TransTimber (IMO 9343273), rak. 2007; M/S Finnsailor (IMO 7119745), rak. 1972; sekä M/S Pionier (IMO 9000833), rak. 1989.

Lahjoitetut mallit ovat mittatarkkoja telakkamalleja laivoista, joilla on kuljetettu Stora Enson (aiemmin Enso-Gutzeitin) tuotteita maailmalle. Telakkamallit ovat jo lähtökohtaisesti harvinaisia, sillä niitä valmistetaan yleensä vain muutamia kappaleita laivanrakennuksen yhteydessä.

Stora Enso lahjoittaa laivamallit Suomen merimuseolle Kotkaan osana yrityksen 150-vuotista juhlavuotta. Stora Enson toiminta Suomessa sai alkunsa vuonna 1872, jolloin norjalainen Hans Gutzeit perusti Suomen suurimman höyrysahan juuri Kotkaan.

Nyt vastaanotettu lahjoitus on arvokas lisä Suomen merimuseon kansalliseen mallilaivastoon, johon kuuluu entuudestaan satoja erityyppisiä laivamalleja pelaamisessa ja leikeissä käytetyistä pienoismalleista kirkkolaivoihin ja suurikokoisiin uittomalleihin. Laivamallit ovat yleisöä alati kiinnostava osa kokoelmia, ja niinpä Stora Enson kolmikkoakin tullaan vielä tilaisuuden tullen hyödyntämään museon näyttelyissä.