Come to Finland – riemuhuuto paratiisista

Suomen merimuseossa avautuva näyttely kertoo, miten Suomea markkinoitiin maailmalla ennen ja jälkeen itsenäistymisen. Matkailujulisteet ja iskulauseet loivat kuvaa paratiisista, jossa saattoi kokea koskemattoman luonnon lumoa, mutta myös tutustua Suomen edistykselliseen, kansainväliseen ja avoimeen yhteiskuntaan.

Matkailujulisteet olivat menneiden vuosikymmenien internet, joiden avulla viestiä välitettiin kaikkialle maailmaan. Seikkailunhaluisia eurooppalaisia ja amerikkalaisia houkuteltiin kokemaan jotakin uutta ja ennennäkemätöntä kaukaisessa Suomessa kauniiden kuvien ja houkuttelevien iskulauseiden avulla.

Come to Finland -näyttely tutustuttaa meidät tunnettujen taiteilijoiden lisäksi lukuisiin vähemmän tunnettuihin julistetaiteilijoihin ja heidän panokseensa Suomen viemiseksi maailmankartalle.

Aiemmin Kansallismuseossa esillä ollutta näyttelyä on Suomen merimuseolle muokattu siten, että painopiste on merellisessä matkailussa. Esillä on liki 60 vintage-julistetta, joista osa on autenttisia alkuperäispainoksia. Mukana on mm. Merimuseon omiin kokoelmiin kuuluvia julistetaiteen helmiä, jotka eivät koskaan aikaisemmin ole olleet yleisön nähtävillä.

Näyttelyn on tuottanut Come to Finland Publishing Ab Oy.

Lisätietoja
Näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen, Suomen merimuseo, erik.tirkkonen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6494
Poster hunter Magnus Londen, Come to Finland Publishing, magnus.londen@cometofinland.fi,
puh. 044 378 8448