Kansallismuseon yhteistyö romaniyhteisön kanssa alkaa romanikulttuuritapahtumalla perjantaina 12.4.

Suomen kansallismuseo tiivistää yhteistyötään romaniyhteisön kanssa. Perjantaina 12.4. Kansallismuseolla juhlistetaan kansainvälistä romanipäivää tapahtumassa, joka on tuotettu yhteistyössä romaniyhdistysten ja -aktiivien kanssa.

Suomen romanien historia ulottuu 500 vuoden taakse, ja tämä elävä ja rikas vähemmistökulttuuri on osa yhteistä kulttuuriperintöämme. Perjantaina 12.4. järjestettävä Amengo museum! -tapahtuma juhlistaa maanantaina 8.4. vietettyä kansainvälistä romanipäivää.

”Yhteistyö romanien ja Suomen kansallismuseon välillä on ensiarvoisen tärkeää, jotta voimme parantaa romanien rikkaan kulttuuriperinnön tallentamista ja tuntemusta laajempien yleisöjen piirissä. Perjantain tapahtuma Amengo museum eli ’meidän museo’ muistuttaa myös kansallisen kulttuurimme monimuotoisuudesta”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Kansallismuseon kokoelmissa on noin 200 romaniesinettä, pääosin 1900-luvulta. Suurin osa esineistä on pukuja, ja kokoelmissa on myös romanikoruja ja käsitöitä, kuten pitsejä. Nyt Kansallismuseolla aletaan esineellisen tallennuksen ohella tallentaa romanikulttuuria myös nykydokumentoinnin keinoin muun muassa videokuvaamalla pukujen ja korujen valmistamista.

Romanikulttuuria esitellään Kansallismuseossa perjantaina 12.4. Amengo museum! -tapahtumassa. Museo täyttyy romanisävelmistä, -puvuista ja -tarinoista. Ohjelma on tuotettu yhteistyössä Suomen Romaniyhdistyksen, Romaniasiain neuvottelukunnan, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran, Museoviraston ja taiteilija Hilkka Lindgrenin kanssa.

Ohjelma ja aikataulu

Lisätietoja

Elisa Sarpo, yhteisömanageri, Suomen kansallismuseo, puh. 0295 33 6380, elisa.sarpo@kansallismuseo.fi (tapahtuma)

Raila Kataja, intendentti, kansatieteelliset esinekokoelmat, Suomen kansallismuseo, puh. 0295 33 6388, raila.kataja@kansallismuseo.fi (kokoelmat)