Paidassa 1900-luvulta on kullankeltainen risti-, tikki- ja etupistoin tehty tiheä koristelu oli tyypillistä esimerkiksi Polesian ja Podolian alueille. Kuva: Museovirasto

Kunnianosoitus ukrainalaiselle käsityö- ja kirjontataidolle

Näyttelyt, Kokoelmat, Museot

Kansallismuseon kesän pop up -näyttely Vyshyvanka ja ukrainalaisen käsityön voima esittelee Suomen kansallismuseon kokoelmissa olevia nykyisen Ukrainan alueelta tulevia tekstiilejä ja vaatteita. Esillä 18.5.–15.10.2023 oleva pop up -näyttely avautuu Vyshyvanka-päivänä ja kansainvälisenä museopäivänä torstaina 18.5. Museon Keskihallissa on avajaisviikonlopun esillä vyshyvanka-paitainstallaatio.

Kansallismuseon pop up -näyttelyssä on esillä ukrainalaisia kirjontakoristeisia paitoja eli vyshyvankoja, pöytäliinoja, avohame, esiliinoja. Niissä näkyvät kirjontakoristelun, tekniikoiden ja värienkäytön alueelliset vaihtelut. Osissa Ukrainaa on suosittu kukka- ja kasviaiheita, toisaalla geometrisia kuvioita, joilla on usein symbolisia merkityksiä.

“Kokoelmissamme olevia vyshyvankoja 1900-luvun alusta on esillä kaksi. Toivomme kävijöiden jakavan näyttelyssä tietämystään ukrainalaisista käsitöistä”, intendentti Anna-Mari Immonen Suomen kansallismuseosta sanoo.

Lisäksi esillä on Maryna Sokolenkon pukemia Barbie-nukkeja, jotka ovat saaneet inspiraatiota ukrainalaisesta musiikki-, kirjallisuus- ja kasakkaperinteestä.

Vyshyvanka ja ukrainalaisen käsityön voima -näyttely avautuu torstaina 18.5.2023, joka on Vyshyvanka-päivä. Sitä juhlistetaan Ukrainassa ja yli sadassa maassa ympäri maailmaa vuosittain toukokuun kolmantena torstaina. Vyshyvanka-päivän viettämisen perinne alkoi Ukrainassa vuonna 2006 opiskelijoiden aloitteesta, siitä tuli virallinen juhlapäivä vuonna 2015 ja sen ovat sittemmin ottaneet omakseen lukuisat yhteisöt ja instituutiot Ukrainassa ja kansainvälisesti.

Kulttuuriperinnön identiteettiä vahvistava voima

Suomen kansallismuseo on tehnyt yhteistyötä Suomessa asuvien ukrainalaisten ja Ukrainan suurlähetystön kanssa esimerkiksi lasten kesäleirien toteutuksessa vuonna 2022. Suomen kansallismuseo on lähettänyt Ukrainaan myös esineiden suojaamiseen ja konservointiin käytettäviä materiaaleja.

Ajatus kansalliskokoelmien ukrainalaisesineiden esittämisestä syntyi pian Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

”Suomessa oleville ukrainalaisille näyttely ja Vyshyvanka-päivän viettäminen voivat tarjota voimaannuttavan, identiteettiä vahvistavan kokemuksen, joka syntyy oman kulttuuriperinnön näkemisestä ja kokemisesta Kansallismuseon kaltaisen kansallisen instituution tiloissa. Näyttelyllä ja tapahtumalla haluamme tehdä tunnetuksi ukrainalaista kulttuuria ja osoittaa tukemme ukrainalaisille edelleen vaikeassa tilanteessa”, Immonen jatkaa.

Suomen kansallismuseon kokoelmissa on nykyisen Ukrainan alueelta noin sata esinettä. Kokoelmasta yli puolet on tekstiileitä, mutta kokonaisuudessa on myös käyttö- ja koriste-esineitä, muun muassa keramiikka-astioita. Esineet keräsi pääosin teollisuusneuvos Lauri Kuoppamäki (1877–1935) 1910-luvulla Valtion Kotiteollisuusmuseoon, josta ne siirrettiin Suomen kansallismuseon etnografiseen kokoelmaan, osaksi Suomen kansalliskokoelmia vuonna 1961.

Toukokuun kolmantena torstaina vietettävä Vyshyvanka-päivä on virallinen juhlapäivä Ukrainassa

Kansallismuseon Keskihallissa torstaista sunnuntaihin, 18.–21.5., esillä olevassa vyshyvanka-installaatiossa kymmenet ukrainalaisten paidat muistuttavat kulttuuriperinnön merkityksestä ihmisille ja identiteetille. Suomessa asuvat ukrainalaiset ovat lainanneet installaatioon oman kirjontakoristeisen paitansa ja pystyttäneet installaation yhdessä museon työntekijöiden kanssa. Installaatio toteutetaan Ukrainan-suurlähetystön tuella.

Koko museoon on torstaina 18.5. kansainvälisen museopäivän kunniaksi vapaa pääsy. Museokaupan vieressä sijaitsevaan pop up -näyttelyyn on aina vapaa pääsy.