Internetresoluutio2

Kansallismuseon mainosbanderolli puvuksi Linnan juhliin ja näyttelyyn

Kansallismuseon julkisivussa olleesta banderollista syntyi ompelijamestari Paula Malleuksen käsissä puku, joka nähdään presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

Pitkän linjan vaatetusalan ammattilainen Paula Malleus on luotsannut yli kymmenen vuotta kiertotalouteen ja uusiotuottamiseen erikoistunutta Remake Ompelimoa. Juhlapuvun tilasi häneltä Jatkumo ry, joka työstää kiertotalousnäyttelyä Kansallismuseon pihapuistoon ensi kesäksi.

Jotta puku ja ekodesign laajemminkin saisivat vielä enemmän näkyvyyttä, Malleus päätti pyytää kansanedustaja Mai Kivelää kantamaan pukua Presidentinlinnan vastaanotolla.

- Kävin hakemassa materiaaleja Jatkumo ry:n pukua varten Kansallismuseosta, ja museosta ehdotettiin, että saisin Nick Brandtin Inherit The Dust -näyttelyn banderollin museon julkisivusta käyttööni näyttelyn sulkeutuessa syyskuussa, Malleus kertoo.

Kyseisen näyttelyn teema, globaalin biodiversiteetin heikkeneminen ja sen synnyttämät ilmiöt, toi museon julkisivuun puoleksi vuodeksi koskettavan kuvan kaatopaikalle tuodusta norsupotretista. Tummanpuhuva ja pysäyttävä banderolli kävi Malleuksen käsissä läpi melkoisen muutoksen.

- Banderollissa oleva Brandtin teos henkii rujoa kauneutta ja sen sanoma on tärkeä. Se kuvaa mielettömän hienolla tavalla ihmisen, luonnon ja eläinkunnan suhdetta, ja myös vääristymää. Aktiivisena luonnon ja eläinten puolesta puhujana Mai Kivelä on puvulle mitä täydellisin kantaja, summaa Malleus.

Jatkumo ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka tekee muun muassa taiteen projekteja, kestävän tulevaisuuden ja hyvinvoinnin teemoilla. Tällä hetkellä työn alla on Kansallismuseon pihapuistossa eli Kesäpihalla ensi kesänä nähtävä kiertotalouden taide- ja tiedenäyttely. Malleuksen puku on osa näyttelyä, jossa yhtenä aiheena on materiaalin uusiokäyttö muodissa.

Remake Ompelimo
Jatkumo ry