2024 kansallismuseo 2

Mitä uudisosaan tulee?

Näyttävä, arkkitehtonisesti ja rakentamiseltaan kunnianhimoinen laajennusosa sijoittuu Kansallismuseon pihapuistoon, pääosin maan alle. Maan alla uusi ja vanha museorakennus yhdistyvät. Uudisrakennus tuo Kansallismuseolle runsaasti lisää yleisötilaa sekä maan päälle kohoavan ravintolapaviljongin. Lisätila mahdollistaa kansainväliset näyttelyt ja suurten tapahtumien järjestämisen.

Kokonaisuus

Kansallismuseon yli satavuotisen historian suurimmassa rakennushankkeessa rakennetaan museon pihapuistoon laajennusosa. Samaan aikaan museon historiallinen päärakennus osittain peruskorjataan.

Laajennusosan koko on noin 5 900 neliömetriä. Näyttelyille, tapahtumille, museokaupalle ja ravintolalle tarkoitettuja tiloja on tästä noin 2 500 neliömetriä. Uusista tiloista noin 90 prosenttia sijaitsee maan alle. Lopullinen tapahtumatilan korkeus on noin seitsemän metriä. Pihapuiston keskelle nousevan ravintolapaviljongin pinta-ala noin 460 neliömetriä. Kansallismuseon ikoninen museorakennus on kooltaan noin 7 680 neliömetriä.

Ravintola

Lasiseinäinen, siro ravintolapaviljonki avaa Kansallismuseon pihapuiston uudenlaiseen käyttöön. Helsingin sydämessä, Kansallismuseon muurien suojassa sijaitseva puisto on ainutlaatuinen paikka ravintolalle. Ravintola voi palvella museon aukioloaikojen ulkopuolella ja kesäisin pihan tapahtumatoimintaa.

Museon keittiötilat rakentuvat maan alle. Ne palvelevat museon kahvila-, ravintola-, kokous- ja juhlatoimintaa. Kansallismuseon uusi ravintolatoimija kilpailutetaan vuoden 2024 kuluessa.

Museokauppa

Kansallismuseon museokauppa saa uudet tilat päärakennuksesta. Lisäksi uudisosaan toteutetaan toinen piste museokaupalle. Kuten Kansallismuseon kahviloissa ja ravintoloissa, myös museokaupoissa voi käydä ilman sisäänpääsymaksua.

Suomen kansallismuseo vastaa itse museokauppojensa valikoimasta ja toiminnasta.