2024 kansallismuseo 2

Mitä uudisosaan tulee?

Uudisosa toteutetaan museon nykyiselle tontille, suurelta osin maan alle, jossa laajennus yhdistyy historialliseen päärakennukseen. Uudisosa mahdollistaa monikäyttöistä tilaa suurille näyttelyille sekä kongresseille ja erilaisille tapahtumille.

Kokonaisuus

Uudisosan kokonaispinta-ala n. 4 800 m², joista yleisötilat (ml. näyttely, kokous, ravintola) n. 2 400 m², josta tapahtuma- ja näyttelytilojen osuus n. 1 100 m².

Uuden ravintolapaviljongin maan päällinen pinta-ala n. 460 m².

Maan alla on rakennuksen pinta-alasta siis yli 90 %.

Nykyinen museorakennus on kooltaan 7 680 m2.

Ravintola

Lasiseinäinen ravintolapaviljonki palvelee ympäri vuoden ja avaa Kansallismuseon pihapuiston uudenlaiseen käyttöön. Helsingin sydämessä Kansallismuseon muurien suojassa sijaitseva puisto on ainutlaatuinen paikka ravintolalle, joka voi palvella myös museon aukioloaikojen ulkopuolella.

Maan alle rakennetaan keittiötilat palvelemaan koko museokokonaisuuden tarpeita niin yleisön kahvila- ja ravintolatoiminnassa kuin päivittäisissä kokoustarjoiluissa ja suurten tilaisuuksien ja juhlien cateringissa. Kesäaikaan ravintolan terassialue avautuu puistoon ja muovautuu erilaisiin teemoihin ja tapahtumiin.

Kansallismuseon ravintolatoimijan kilpailutus käydään hankkeen aikana, todennäköisesti vuoden 2024 kuluessa.

Museokauppa

Kansallismuseon museokauppa saa uudet tilat päärakennuksesta. Uudisosaan toteutetaan kuitenkin myös toinen piste museokaupalle, josta voi hankkia mukaansa kauniita ja käytännöllisiä esineitä ja kirjoja niin itselle kuin lahjaksi. Kuten Kansallismuseon kahviloissa ja ravintoloissa, myös museokaupoissa voi käydä ilman sisäänpääsymaksua.

Suomen kansallismuseo vastaa itse museokauppojensa valikoimasta ja toiminnasta.